Full version: hibiskus
kopernikus
Hej

Någon som vet vad det är för vit sörja som kommer ut vid bladets början på undersidan??

Jag vart helt hysterisk och trodde det var nå ohyra men nu ser jag på alla möjliga hibiskusar att det är på dem med??
Helen i Piteå Zon 5
Jag vet inte heller vad det är, men mina Hibiskusar har denna sockerlösning också på bladens undersidor. /Helen huh.gif
kopernikus
vore interessant om det är någon som vet vad det beror på...

*nyfiken*
pejori
jag har för mej att det har med polineringen att göra.
tror att växten "lockar" rätt polinatör med lösningen.
jag brukar tvätta bort den, då den också drar till sig ohyra sad.gif sad.gif
kopernikus
Det har jag också gjort..i tron att DET var ohyra!!
Åkte med gråten i halsen till blomaffärn innan de öppnat och knackar på
hasplar osammanhängande ur mig att jag fått nå vitt ohyra på alla mina stora hibiskusar!!!
-Spinn, säger dom. -Nja tänker jag men är osäker.. så jag fick en flaska pyrex-n och sedan satt jag med en disksvamp och skurade bladen ett & ett...ställer allehopa i karantän i mjölkkammaren.

Efter ca 2 timmar hängde alla bladen längs med stammen.. sad.gif

Då fick jag ännu mera panik och börjar slita upp alla blomböcker jag har och hittar en liten fras i kapitlet om hibiskusar med ordet, "sockerlösning på undersidan"...Tänkte att det måste vara det!!
Tittade på jobbet sedan och den ser lika dan ut! En helt ny upplevelse för mig!

Man lär så länge man lever , eller är det tvärtom??
smile.gif tongue.gif
Emser
Pejori>> det var en intressant sida på det problemet. Men det jag har fått lära mig är att hibiskusen naturligt har en ganska hög sockerhalt i saven ooch när vatten nivån i stammar/bladen blir för låg så sockrar den sig (osmos=cellens sätt att skapa ballans melllan inne & ute...). Om man håller rätt vatten mängd så sockrar den sig inte!
Helen i Piteå Zon 5
Ja, där ser man, nu är det bara att vattna lite till och inte låta Hibiskusen stå törstig. Tack alla för svaren, det är bra att lära sig något nytt. / Helen
Pia mitt i Skåne
CITAT (Emser @ 25-05-2004, 17:08)
Pejori>> det var en intressant sida på det problemet. Men det jag har fått lära mig är att hibiskusen naturligt har en ganska hög sockerhalt i saven ooch när vatten nivån i stammar/bladen blir för låg så sockrar den sig (osmos=cellens sätt att skapa ballans melllan inne & ute...). Om man håller rätt vatten mängd så sockrar den sig inte!

biggrin.gif biggrin.gif Då borde mina snart vara kanderade, så som de hänger ibland laugh.gif laugh.gif
Fast de får ju en skvätt ibland. Och knopparna sitter där de ska...
pejori
Det låter som det skulle kunna stämma, wink.gif men mina hibiskusar tror att dom är näckrosor snart av allt vatten wacko.gif wacko.gif
kan det kanske vara brist på näringstillförseln som gör det tro? wub.gif wub.gif
dragonbeauty
Jag hade ett liknande problem med mina Flitiga Lisa i somras.. Men det kom ut små droppar både på stammen och i bladvecken som såg ut som sockerlösning. Jag fick för mig att det blev så när jag gett näring, och att det kanske blivit för mycket så den "spottade ut" lite =) biggrin.gif
Emser
gragonfly>> Nja, flitiga Lisan består ju till stor del består av vatten... för det är ju socker (glukos) som växterna lagrar som energi i roten... eftersom socker är den typ av molekyl som är lättast att omvandla till ren energi/växtkraft!

När vattenmängden i en cell inte är i balans med den mängd vatten utanför cellen sker något som kallas 'Osmos' (omfördelning av vatten genom cellväggen!) detta medför att växten får slokande blad eller ser hängig och trist ut!

När man sedan vattnar växten så sker omvänd osmos då vatten transporteras in i cellen igen och medför att blomman "reser" sig igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon