Full version: Besk squash
Robban
Hej!
Jag är ny här, så ni kan väl vara lite snälla mot mig smile.gif

Jag odlade squash i landet förra sommaren, en gul sort som jag inte kommer ihåg namnet på. I vilket fall som helst så fick den stå för sig själv och verkade stortrivas. Den gav många och stora frukter. Problemet var att frukterna var ganska beska i smaken och det verkade bli värre senare under säsongen. Det verkade inte spela någon roll om man tog små eller stora frukter. Jag gödslade ingenting (vad jag kan komma ihåg). Nu är min fundering om det är så att det kanske var problemet??? Jag har drivit upp en ny planta i år som snart ska sås i friland och skulle gärna vilja veta om ni har några tips på hur jag kan förbättra smaken.
azofia
Hej! Välkommen hit!

Tyvärr har jag inget bra svar, vet bara att vissa gurkor kan bli sura men squash har jag aldrig varit med om att den blivit det.... Vattnade du ordentligt? Konstigt är det i alla fall.
Gödsla squash ska man inte behöva göra (om man gödslat jorden innnan man satte den dvs), den kan växa i princip var som helst så det är nog inte problemet...
Hoppas någon annan kan svara bättre, ville bara önska dig välkommen hit biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Ojämn vattning -> ger beska squashar om plantan utsätts för stress och torka mellan varven. Vattna gärna varje dag under varma tiden. Frukterna måste växa jämnt och 'hela tiden' .
Och Du skrev stora-> hur stora var de när Du skördade dem? blir de för stora så kan de bli beska med.

Prova gärna en sort som heter Diamant -> den ä mkt odlingssäker och int ebesk alls.

Hälsar ingrid
Robban
Tack för välkomnandet smile.gif

Vattna jämt alltså, det kan jag ju knappast påstå att jag gjorde. Kanske det som är problemet. Ska försöka hålla mig till lite jämnare vattning i sommar, så får vi se om det hjälper.

Storleken varierade. Vi försökte ta dem innan de blev så stora, men det växer ju så enormt snabbt att man inte hinner med... Man får ju äta squash tills det sprutar ur öronen på en biggrin.gif

Tack för tipsen!
Nymphaea
Aubergine blir lätt beskt.
Den beskan brukar man vattna ur med salt.
Går det att tillämpa på din squash?
KURT
CITAT (Robban @ 25-05-2004, 08:46)
Tack för välkomnandet smile.gif

Vattna jämt alltså, det kan jag ju knappast påstå att jag gjorde. Kanske det som är problemet. Ska försöka hålla mig till lite jämnare vattning i sommar, så får vi se om det hjälper.

Storleken varierade. Vi försökte ta dem innan de blev så stora, men det växer ju så enormt snabbt att man inte hinner med... Man får ju äta squash tills det sprutar ur öronen på en biggrin.gif

Tack för tipsen!

Man kan ju t o m äta blommorna , bara att fritera. Se recept:

http://www.osterlennet.nu/osterlen/arkiv/tradaug.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon