Vi har en jättetråkig kortvägg på vår sommarstuga. Den saknar helt fönster och utmed den har vi en singelgång som sluttar ner till baksidan av tomten. Nu har min käre make lovat att bygga en planteringslåda åt mig och nu är bara frågan vad jag ska plantera i den. Lådan kan vara ca 50 cm djup, 1 meter bred och ca 50 cm hög. Räcker det tror ni? Skulle vilja ha någonting juli-blommande (när vi har semester och är där som mest) som klättrar på väggen och kanske något lågt framför. Vädersträcket är väster och stugan ligger i Sörmland (zon 3).
Tacksam för tips!
/Stina
Gör gärna lådan något högre än 50 cm, (rosen fordrar minst 50 cm djup) så kan du plantera en klätterros tillsammans med en klematis.
Coral Dawm är starkt korallfärgad ros och har stora, vackra blommor som sitter i klasar och doftar svagt. Blir 200-250 cm zon 3. Blommar i princip hela säsongen.
Golden Showers har gula, ädelrosformade, halvfyllda lättdoftande blommor som doftar lätt. Blir 200-250 cm, zon 4, remmonterande.
Parkdirektor Riggers har vackra, medelstora, sammetsröda, halvfyllda blommor med god hållbarhet men tyvärr utan doft. Blir 200-300 cm, zon 4. Blommar mer eller mindre hela säsongen.
Välj en klematis till i passande färg!
Mvh
Fenja