MrNorth
24-05-2004, 13:33
Jag har en vision om en damm som ligger ca 2-3 dm över vattenytan som är uppbyggd på så sätt att jag även får lite rabatt runt dammen, där jag kan plantera växter jag gillar, gräs, bambu, olika bräken. Kanske även en fliklönn... Dammen i sig är formgjuten plast och kommer att läggas i mitten av denna konstruktion med sand o matjord och matjord.
Min fråga.. hur bygger jag denna konstruktion på bästa sätt? Det jag först kom att tänka på är slipers, men min far föreslog vanligt tryckimpregnerat virke... slipers är snyggare o enklare tycker jag... men vilket är egentligen bäst? Ett alternativ är ju att mura med stora stenar fast då kan det ju inte bli en vertikal kant utan mera som ett berg...
MVH
Henrik
Torvblock
Dessa är lätta att "såga" till och stapla som man vill. Dessutom håller de kvar fukten åt eventuella sumpväxter längst upp bredvid kanten.
MariaS
Om Du använder torvblock runt dammen bör dessa inte vara i kontakt med dammvattnet. De suger upp vattnet och transporterar det vidare till intilliggande jord.
Jag har en upphöjd damm. Ovan mark har jag ett lager terrakottafärgad betongsten. På en sida har jag gräs och några stolar. På en annan sida har jag en rabatt.
MrNorth
26-05-2004, 14:06
Nä dammen i sig ska ju vara formgjuten plast... runt dammen skall det ligga en massa matjord och sedan runt allt detta torvblock/slipers/stenar..
Undrar om det blir så stabilt med torvblock, eftersom dammen+vattnet +nån kubikmeter matjord väger en del... blir ganska stort tryck utåt väggarna...
MVH
Henrik
jorden är stabil och trycker inte på torven. Det är ju en gjuten plastform som nog är så stabil att trycket på omkringliggande jord är tämligen liten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.