Full version: Vad är detta?
catlin
Om ni går in i mitt album så ska ni förhoppningsvis se någonting där wink.gif

Vad är detta? Den blommar nu..kommer upp med hårda blad som en liten miniklätterväxt mitt bland en daglilja som jag satte förra året. Har flera bladrankor fast inga blommor på dessa än...

Jättetacksam för svar smile.gif
Berith
Ser ut som vintergröna. unsure.gif
azofia
Attans, du hann före mig Berith biggrin.gif , tycker också det påminner starkt om vintergröna. Vacker, men sprider sig lavinartat.
catlin
Jädrans va snabba ni va tongue.gif

Hm..är det nåt jag borde rensa bort då tro? Tycker den blåa blomman va så söt. Allt jag hittar e ogräs visst wacko.gif
azofia
Ja du vet, här sitter man och har tråkigt på jobbet....

Angående växten: den har ju en förmåga att ta över, det är en slingrande marktäckare och nog täcker den marken alltid. biggrin.gif
Du kan ju sätta den i en del av trädgården där det inte gör något om det bara växer sånt. För visst är den vacker, både blad och blommor.
Sollan
Jag har två varianter av vintergrönan och jag tycker inte att den är ohanterlig. I och för sig växer den skuggigt under buskarna så det kanske beror på det...? Den är bra att ha på "svåra" ställen har jag märkt.
/sollan
Ingo
Hur dominant den blir beror på platsen. Jag har sett flera ställen där vintergröna inte trivs så bra, är inte säker på varför men den gillar nog inte riktigt torra och soliga växtplatser.
Och även när den trivs - visst brer den ut sig mycket men blir sällan så tät att inte robusta saker som t ex hostor kan skjuta upp genom den år efter år.
catlin
Hur länge blommar den?
Betty
Den blommar maj - juni. Här kan du läsa mer om den: Den virtuella floran.
Ingo
Ja, den blommar som mest i maj-juni, men det kommer blommor lite då och då på andra tider också. Under milda vintrar kan den t o m få enstaka blommor i december, så var det hos mig förra vintern.
catlin
Härligt...tack för hjälpen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon