Full version: Skrikande liljebaggar
KURT
Är det någon som hört liljebaggar skrika? Om man klämmer försiktigt på en liljebagge och håller den nära örat så uppges den kunna skrika (ett svagt skrik).

Se tex http://www.rcgardens.ca/factsheets/factshe...heets/neem.html
amaira
Mina liljebaggar kniper igen munnen hårt, de tänker INTE säga nåt, INTE.

Men faktiskt har jag hört dem!
Jag tar en i min knutna näve (utan att skada, med ett litet luftutrymme inuti liksom) och skakar handen. Då händer det ibland att de "skriker".

Hur de gör för att låta, det vet jag inte, men det hörs verkligen klart och tydligt som ett lite långdraget skrik.
Kattgräs
De gnider kanske vingarna mot varandra?

blink.gif
Mia, zon 3
Vet inte hur de gör, men sedan jag upplyste sambon om detta behöver jag inte jaga baggar längre - han tyckte det var väldigt fascinerande! Nu lär han upp 2-åringen att leta baggar också - snacka om växtskydd! wub.gif
Ska bara få dem att tycka det är kul att klämma rosenskottstekel-larver också.....
Nutten
Man behöver inte klämma dem överhuvudtaget, skaka eller nåt. Bara fånga dem och stänga handen, sedan lyssna på det fågelungeliknande pipet.

Demonstrerade rent av detta för några på jobbet för två veckor sedan. Hittade de lurifaxarna på några av liljorna i visningsträdgården *fy på dem*
nilla
Blev nästan glad när jag hittade en idag som jag lyckades fånga i handen. Har bara hört talas om fenomenet tidigare men minsann pep inte det lilla livet som om dess sista stund var kommen.
Vilket det ju var också rolleyes.gif

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon