Full version: Körsbärsplommon
Kristina i Skåne
Är det någon som har körsbärsplommon (P. cerasifera)? Hur är de, går frukterna att äta, sprider den sig mycket med rotskott? Jag har ett meterhögt träd som jag funderar på om det är någon mening att ha kvar har hört att den ger många rotskott och har frukter med fadd smak! Men den kanske är vacker och värd att spara ändå?
Hannele
Vi har! Det tog mej dock över tio år, innan den lilla vackra busken blommade. sleep.gif
Små söta röda plommon, fick smaka på dem först gången förra året. trädet har vacker röd bark och blommar överdådigt! Den ger inga rotskott...

Cilla
Prunus cerasifera, körsbärsplommon, används som grundstam till de flesta av våra kultiverade plommon. Den har kala, rätt tunna blad med trubbigt sågad kant och något glänsande bladöversida, kala blomskaft och klotrund röd eller gul frukt med sur eller fadd smak, enligt Virtuella floran.

Körsbärsplommon är lätt att förväxla med krikon, prunus institia.
Krikon har håriga, torniga kvistar och växer ofta som snåriga buskage. Krikon har dessutom mindre frukter än plommon, de är ganska runda och vanligen blåaktiga med en sten som sitter fast i fruktköttet. (Ur naturhistoriska muséets flora).

Jag är inte helt säker men tror att båda skjuter rotskott villigt. Jag verkar ha både krikon och cerasifera som grundstammar till mina tre plommon, och de ger många småträd varje år som skiljer sig från varandra. Jag har också slån i trädgården.

Plommon, krikon och slån hybridiserar sig dessutom med varandra så att besläktade arter uppstår. Hannele kanske har en alldeles egen variant som inte fått egenskapen att sprida sig med rotskott och som ger goda frukter.

Körsbärsplommon, prunus cerasifera:

nypan
det finns en prunus cerasifera (cecilia?) e-planta som inte sprider sig med rotskott. har två stycken, himla fina, till växtsättet, tänker själv stamma upp dom om ett par år, när de väl etablerat sig, inga blommor i år än, men haver tröst, ifall det dröjt tio år för en annan här på forumet./nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon