MRLINDELL
24-05-2004, 16:55
Nu när mina Hibiskusar blommar för fullt kommer det fram en GUL blomma som är helt enorm. Hur vanligt är det med "hybrider" bland Hibiskusar?
Något så här vackert har jag aldrig sett tidigare. Lägger in en bild senare i veckan.
Jag rest runt i västindien och där blommade hibiskusträd med exakt den färgen!! Tyvärr har jag bara pappersfoton och kan inte visa... Kul att se!
Mvh
Fenja
kopernikus
25-05-2004, 05:41
Gu va fin!
Hör gärna av dig om du skulle få för dig att klippa lite i dom!
MrLindell>> hur sköter du dina bladkaktusar?
MRLINDELL
25-05-2004, 17:31
Bladkaktusar?
m-l södra halland
26-05-2004, 11:06
grannen har en gigantisk hibiscus, flera meter hög och lika vid och hälften har gula blommor och hälften röda och allt från en stam!
m-l
MrLindell>> Sorry, fel person

Personen vars bilder jag tittade på var "Fenja"'s...
Emser! Nu blev jag nyfiken: Fenjas vad då?
Mvh
Fenja
bladkaktusar...

DÅ förstår jag Emser! Jag sköter dem som mina övriga krukväxter, planterar i billigast möjliga Villa Plantjord och inga tillsatser av sand eller grus eller något annat. Stora krukor gynnar tillväxten! Jag gödselvattna med flytande Blåkorn från slutet av februari till oktober, de blommar som tokstollar i perioder!! Den på bilden blommar rött! Finns några jag kan dela med mig av om du är intresserad, påsk-/jul-/novemberkaktusar med? Maila mig i så fall.
Mvh
Fenja
klart jag är intresserad!
MRLINDELL
06-06-2004, 08:17
Hur får man sina hibiskusblommor att blomma längre än en vecka? De är allt för vackra för att plötsligt dra ihop sig igen och sedan trilla av ...
Helen i Piteå Zon 5
06-06-2004, 09:22
Och jag som inte får en Hibiscus att växa och överleva hur än jag gör, har köpt, tiggt, tagit mängder med skott och prövat både i vatten och direktplantering, men icke, jag kan inte Hibiscus. / Helen
Tyvärr, så blommar bara hibiscusblomman 1 dag för att sedan ersättas av andra blommor. Vill man därimot ha en hib. liknande blomma som har sina blommor längre kan man ju alltid sätta malva.
MRLINDELL
07-06-2004, 11:21
Mina har blommat flera dagar och man får inte nog. Synd att de blommar så kort tid. Det kommer flera blommor men snart känns det som det är slutblommat.
Men det är väl inte samma blomma?
MRLINDELL
07-06-2004, 12:24
Förstår inte riktigt vad du menar. Jag menade att samma blomma är i blom flera dagar på raken innan den går ihop för att nästa dag eller dagen efter trilla av. Sedan tar en annan knopp över ...
Oki, jag menar "blomma" som i "knopp bli blomma", inte krukväxt som blomma.

Skriver jag fortfarande i krypto?
Elisabet
14-06-2004, 08:51
jag sätter ut mina hibiskusar på sommaren. En skuggig plats med kvällssol där den får sällskap av diverse sommarblommor. Den tackar mig genom att blomma hela sommaren och även ett bra tag efter den fått komma in igen.
Ann
En dags blomning här oxå.. De är superfina! (kolla min bild

) satte en massa skott från min enorma hibiskus som slutat blomma sen flera år, och de små plantorna nu blommar ofta! *glad*
Alla mina hibiscusar har nu fått en hel del knoppar - ser fram emot när de slår ut under min stundande semester...
MRLINDELL
16-08-2004, 18:11
Jag ställde undan min fina Hibiskus lnär den blommat klart. Den tappade några blad och såg ut att fått lite spinn. Efter behandling och lite sol igen kom det knoppar och den har börjat om igen. Lika fina blommor som förra gången och det kommer fler knoppar.
Grattis Mr Lindell.
Det är underbart när man vaknar och se sina hibiskusar blomma för fullt.
hibiscus forever
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.