Full version: Giftig gullregn
Rickard
Hej,
Har två mycket gamla och vackra gullregnsträd vid våran entregrind. Nu är det så att vi vill vara säkra på att våran ettåriga lilla tjej inte stoppar i sig nåt giftigt. Jag vill helst inte såga ner träden, kan man beskära den mitt på sommaren ett par år i rad? Kan man detta så har ettåringen blivit tre, och förhoppningsvis slutat stoppa saker i munnen.
Hannele
Här finns diskussion om ämnet.

Rickard, viktigare att låsa in tvättmedel, tändvätska, medicin och annat, som verkligen skadar små barn. Giftiga växter har inte allvarligt skadat något barn i Sverige - känsliga kan få lite illamående eller magont. Plantera smultron, bär, gräslök, persilja... och annat ätbart. Redan en 2-årig lär sej, vad man kan äta och inte äta (det vet varje föräldrar till ett barn med allergi).
Christer i Falköping
Håller med Hannele. Skulle ni ta bort alla växter som är giftiga i trädgården, har ni snart bara gräs och maskrosor kvar.
Christer.
Gossen Ruda
Instämmer. Vill bara påpeka att det finns mängder med vanliga trädgårdsväxter som är farligare än det kära gamla slagträt R---up. På tal om maskroser så en finns det ca 500 småarter av det som vi vanliga dödliga kallar maskrosor. Läs mer på Virtuella floran.

Ogräsmaskrosor
magiana
Såvitt jag begriper så är det gullregnets frön som är giftiga, men inte själva växten. Rätta mig om jag har fel.

Numera finns också hybridgullregn som inte sätter frön.
Cilla
Gullregn blir inte särskilt bra när man beskär, men man kan glesa ur om man tar stammar ända nere vid basen. Dock kan hela buskaget bli skörare i vind, regn mm av detta.

Om det är just gullregnets giftighet ni är rädda för kan ni ta ned det ända nere vid basen. Om 10-15 år har ni ett nytt, högblommande regn igen.

Hela plantan är för övrigt giftig, även veden och när man sågar också sågspånen. Men det är fröerna som är giftigast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon