Full version: Afrikansk lilja
haggan
På trädgårdsmässan 2003 köpte jag några knölar s. k. Afrikansk lilja. Enl. foto så skall den blomma med en klase underbara ljusblå blommor, men hittills har jag bara sett blad och inte skymten av några blommor. Hur länge ska jag vänta, finns det hopp om att den ska blomma till sist. Jag hade plantorna utomhus förra sommaren men har haft dem inne i små krukor under vintern. Tänkte sätta ut dem nu när risken för frost är över.
Hälsningar fr. Haggan wub.gif
Annisen
Har haft Afrikansk lilja hemma flera år och de kommer att blomma så småningom. det blir mycket grönt i början men om en stund kommer den att blomma Jag tar inte in den över vintern utan den ska klara sig ( bor i närke).

Lycka till / Anna tongue.gif
Mia, zon 3
Klarar de sig ute??!!
Jag som burit in min i matkällaren under vintern.... Man kanske skulle pröva att plantera ut den på friland, då? Täcker ni under vintern, eller hur bär ni er åt?
Virgo
Som sagt så kan det dröja några år innan de blommar. Orkar man inte vänta så länge så är det bara att köpa blommande exemplar. Såg ett gäng häromdagen för 175:- styck och det var rediga krukor med 4-5 stycken plantor och minst 2 blomstänglar.
Inte alls dyrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon