Full version: Flerårig lök
Anna Larsson
Hej!
Jag har läst en itressant bok JORDENS TÄPPOR skriven av Lena Israelsson. Rekomenderar den varmt. I boken beskriver man hur och vad man odlar i olika delar av världen.
Genom att jag är väldigt förtjust i lök blev jag väldigt intresserad av två sorter som till min förtvivlan visade sig vara ganska svåra att få tag på, verken som frön eller planta.
Detta gäller SIBIRISK LÖK Allium nutans och KURRAT Allium kurrat. Båda lökarna är fleråriga, liknar och smakar som purjolök och är rika på C-vitamin, karoten, järn och andra nyttygheter.

Hjälp mig och tipsa var och hur jag kan få tag på dem.

Tak på förhand
Anna huh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nu vet jag ju inte exact vad min perenn purjo heter men den kommer i alla fall varje år.
Har redan börjat växa nu och snart skall jag klippa av lite.
Min är från Rühlemann i Tyskland

Elisabeth
Ingrid på Västkusten
Häftig bok va?

http://www.rareplants.de/plants/seeds/bulb...d_corms_a_e.htm

är ett ställe med mkt kuliga alliums bla allium babbingtoni och A vineale.
A kurrat är en sällsynting - men när det gäller perenn lök så finns det en mkt trevlig sort hos
www.ruehlemanns.de
den överlever zon 2 hos mig med paus i sommaren.

Vidare;

http://magnar.aspaker.no/liste.htm

Allium kurrat tillhör ju ampeloprasum-gruppen inom alliums d v s ur den grupp purjolöken härstammar.
Jag har planta men den vet jag itne om den överlevt vintern ännu så det är för tidigt att ens säga någe om förökning. Den går 'knappt' att få tag i - men medans Du letar så kan jag verkeligen rekommendera A vineale, A nutans, piplök, potatislök, everlasting oinion ( A perutile), åsså kajplök samt A ursinum :-))ramslök.

Hälsningar ifrån en alliumfantast i vardande,

ingrid

PS Jag odlar en massa vitlök med - det är KUL speciellt de asiatiska 'griseknorrerna'
Ingrid på Västkusten
Runåberg har frö till Allium nutans i årets katalog - yipeeeeee

Hälsar Ingrid
Kerstin i Malmö
Perenn lök, det låter spännande!! Hm, får nog forska mer i det...

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon