Full version: nässelvatten
lisselbo
Pratade med en som jobbar med vattenprover bland annat, han tror inte på nässelvatten.
Nå´n som har erfarenhet?
mvh Marie wacko.gif
Mocca
Hmmm....vaddå tror inte på nässelvatten?

Fungerar alldeles suberbt som gödselvatten (lägg nässlor i en hink med vatten, låt stå ca tre veckor i skuggan, späd 1/7), dessutom gratis.

Nässelte är rikt på massor av vitaminer och mineraler.......osv

Prova och bedöm själv, vet ja biggrin.gif
*Felix matte*
Brännässla på flaska... jättebra för håret smile.gif
Rekommenderad dos...15 droppar/dag.
Finns att köpa på Hälsoboden.

Nässelsoppa wub.gif Muuummms!!!
Mocca
För att slippa köra till hälsobutiken, gör så här........en handfull nässlor i ca 3 - 4 liter vatten......koka upp vattnet........dra av plattan så fort det börjar bubbla.......låt svalna och stå ett par timmar......värm upp till lagom temperatur.......sila ifrån nässlorna.....häll över vattnet i en kanna.......och vips har du ett sköljningsmedel för ditt hår som gör dunder smile.gif
lisselbo
Har läst lite olika om tillverkningen av nässelvatten, att det ska stå 1 vecka alt. 2 veckor.
Har haft mitt stått i källaren 1 vecka och har nu silat det, fy f*n vad det stinker, snacka om bra bantningsmedel för man har ju inte mycket aptit efteråt direkt.
Är det någon som vet hur länge man kan ha det stå outspätt utan att det blir förstört, om det nu kan bli förstört?
mvh Marie (som precis har kommit upp från en stinkande källare) blink.gif
Cilla
Det finns mängder att läsa om nässelvatten som gödsling och stärkare för växterna. Att träd tar in näring också genom bladen är oomtvistat -ekologiska liksom konventionella bönder gödselsprutar blad på t ex trädodlingar. Däremot är detaljer omtvistade såsom om nässelbesprutningen i sig avskräcker bladlöss.

I trädbranschen används nässelvatten där det går, dvs mest för privat bruk och som tips till nyblivna trädägare. Jag har alltid några hinkar i ett hörn som står och stinker. Ju mer de stinker, desto mer spär jag ut den. När nässlorna växer upp lägger jag i fler. Vissa nässlor kan ha legat en månad i en bunke.

Rent, utspätt nässelvatten sprutar jag på bladen på rosor och ungträd samt en och annan perenn. Jag gör också en flytande gödselnäring som fått sprätt i gamla knotor hos mig: Nässelvatten blandat med höns- och kogödsel som fått dra några timmar. Rör om, spä kraftigt och häll på jorden vid näringskrävande grödor som tomater, solrosor m fl.

Efter midsommar upphör jag med näring till alla vedartade växter och de flesta perenner också. Då ska de ha tagit upp så mycket som de behöver och då ska de snart förbereda sig för vila. Träd, vedartade klätterväxter och buskar som gödslas (t ex i en gräsmatta) efter midsommar kan få frostskador för att de inte fått tid till att förberedaa sig på vintern.

http://www.odla.nu/metoder/nasselva.shtml
http://www.biodynamiskaforeningen.com/vaxtskydd.htm
http://www.google.se/search?q=cache:hhi4CG...&hl=sv&ie=UTF-8
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon