peter
Hej här är det länge sedan jag var aktiv...
men nu så kommer en liten fråga

Jag flyttade förra våren 5 st vinbärsbuskar från min lilla radhustomt ned till mitt torp. Den sommaren gav de dåligt med bär vilket jag antog berodde på att jag just hade flyttat dem, men nu har jag sett att det blir samma sak även denna sommar.
beror avsaknaden av bär kanske på att buskarna satsar allt på att etablera nya rötter. I övrigt växer buskarna bra...
Välgödslad var jorden vid planteringen. Buskarna var ca 30 år vid flytten.
hej så länge
mvh
peter
-asno-
Vi flyttade också vinbärsbuskar (stora) för tre år sedan, och inte förrän denna sommar ser de ut att ge mycket bär. Ha tålamod så kommer de nog sig.

/ÅSa
Fenja
Hjälp till med vattningen ofta efter flytt. Ge dem rejält med kompost och välbrunnen hästgödsel om du kan få tag på. Har ni eldningsmöjligheter i torpet uppskattar de lite lövträdsaska också. Pincera dem noga före midsommar så gynnar det nästa års bärsättning.
Mvh
Fenja
Annisen
De kommer förmodligen nästa år. Det tar ett tag innan de kommer i gång efter en flytt. Hästgödsel är bra samt gräsklipp. blink.gif
lena:-)
Novisen vid tangentbordet igen !
Fenja, vad är pincera?

"Ju mer jag lär mig desstom mer förstår jag hur lite jag kan"
Fenja
Du rycker av yttersta spetsen på grenarna, ungefär fem-tio cm, på alla grenar! De ska ryckas av inte klippas!! Om du spar bladen från svartvinbärsbuskarna kan du göra god svartvinbärsbladssaft!!
Mvh
Fenja
lena:-)
Saft har jag vetat om och gjort av bladen mend pincera var en glad nyhet, Här skall pinceras med det noggrannaste. Man tackar och bugar för all kunskap. Alldeles nyss åkte lövkojjorna ner i jorden, nu får det vara måtta på daltandet. Squahsen mår prima under sina plastkupor, min egen lilla uppfinning.
Nu väntar kaffet i solstolen
Tack Fenja!
Cilla
Mina vinbärsbuskar har tagit tre år på sig innan de fick fart och gav bär igen. Var buskarna så gamla vid flytten kan det säkert ta ett eller ett par år till innan de känns igen.
Tirre
Saft på bladen?!!
Har någon av er ett bra recept på det?

Har mängder med vinbärsbuskar, så det kan ju vara kul att prova nåt nytt att göra av dem!
Åsa, mälardalen zon 2
Har inget recept på svartvinbärsbladsaft i datorn men jag har ett bra recept på mjöd med svartvinbärsblad i som jag lade in under recept:

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=606a...=0&#entry107664
Åsa, mälardalen zon 2
Här är recept på vinbärsbladsaft:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...7b73888d1e149d3
Tirre
Tack Åsa!

Ang saften - vet du (eller nån annan) om det finns nån tid på sommaren som är bättre än nån annan att ta bladen?
Ska de vara späda och nya, som med maskrosor, eller ska de ha hela sommaren på sig för att få mest smak?

Annars får jag testa mig fram!
johan1983
Jag undrar samma som Tirre... Frågan är om jag dödar busken om jag plockar blad från den nu i maj? eller minska bärproduktionen?

Kanske den till och med ökar när konkurrensen från bladen minskar?
Bassam
Hej

bladen gör mat till hela växter, så när vi minskar blad få mindre frukten
Plus färre frukter.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Runt försommarn kan man plocka blad + jag tror morsan plockat även mitt i sommaren och att det funkat bra det med.

Kanske lite tidigt plocka nu då bladen precis spruckit ut kan ju vara bra ifall de får samla in lite energi till busken + man ska ju aldrig plocka jättemycket blad från en buske. Måste ju finnas gott om blad kvar efter plockningen för att försörja bären.
HelenSofia
Läser om svartvinbärssaft på bladen och intyga att det blir god och lättdrucken saft.
Ett tips till är att göra samma sak med fläderblad för er som bor där det växer fläder-tyvärr gör det inte det hos mig
/Helén
HelenSofia
Läser om svartvinbärssaft på bladen och intyga att det blir god och lättdrucken saft.
Ett tips till är att göra samma sak med fläderblad för er som bor där det växer fläder-tyvärr gör det inte det hos mig
/Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon