Nyss hemkommen från Spanien med en hel kasse torkade jordgubbar och små mini-fikon som bara är så urgoda undrar jag om man
1) kan torka jordgubbar i ugn på samma sätt som tomater, äpplen mm? Någon som provat?
2) kan odla dessa mini-fikon här. Ute, eller inne i kruka. Bara så himmelskt goda. Någon som kan veta vad de heter? Torkade är de något större än en bigarrå, eller som ett mycket litet plommon?
Snart är kassen slut!!!!
MRLINDELL
24-05-2004, 19:16
Skall man torka effektivt så att det blir "gott" behövs en riktig tork. OBH Nordica säljer en för 500:-, vill man ha en större finns Stöckli Torken som skall bevara aromen bättre än andra torkar. Den kostar säkert runt 1.500 sek men har lite kapacitet.
Att torka skivade jordgubbar med hjälp av en värmefläkt fungerar utmärkt. Jag gjorde "näthyllor" med hjälp av en gammal skir gardin och ledde luftströmmen genom flera våningar. Det smakar mycket mer jordgubbe än till och med färska bär.
Lotta
Ingrid på Västkusten
27-05-2004, 12:15
Och jag skall köra med Bjurholms Plast jag då Stöckli inte var en jag hittade. Den där för 500 kan man spara sig, den har ingen termostat alls.
Evermaten heter Bjurholms plast varianten, som kom med ett ynkligt recepthäfte, men jag ahr köpt TVÅ urfina kokböcker ifrån Amerikat som behandlar enbart torkning av allt, inklusive yoghurt ;D
Hälsar Ingrid
Nej, nej, nej - inte en pryl till i vårt fullproppade hus! Jag får kalla kårar när jag tänker på hur mycket vi samlat på oss under våra 18 år. En dag skall allt detta packas ner och bäras ut. Brrrrrrr!
Jag har tidigare torkat äpplen, tomater och päron i vanlig ugn med bra resultat. Plommonen däremot fungerade inte så bra, kanske för att de liksom jordgubbar innehåller för mycket vatten (fast, hmmmm, det gör ju tomater också....).
Örter och svamp torkar jag ovanpå kyl och frys - helt perfekt!
Nu har jag varmluftsugn o det kanske funkar bättre med jordgubbar, var nyfiken på om någon provat. Jag testar i alla fall, tror jag.
Men minifikonen då - ingen som vet något om sådant?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.