Eva i Norrköping
24-05-2004, 19:20
Min hagtornshäck som planterades för tre år sedan har verkligen tagit fart nu! Beskar den 2 ggr första året, förra året 1 gång vid midsommartid. Sedan stod den rätt stilla, växte lite sakta bara. Men nu - den är helt plötsligt långt över en meter hög, och då är det årsskotten som har ränt iväg! så klippa den ska jag förstås, frågan är om jag bör vänta längre, kanske det är en bra tid att göra det nu?
birgitek
24-05-2004, 20:47
Går alldeles utmärkt att klippa nu, klipper alltid min hagtornshäck i månadsskiftet maj/juni
Birgit Ek
Jag skulle ha väntat några veckor, men det är mer på grund av släktskapet med äpple, och med tanke på hur lika de reagerar på beskärning. Jag tror inte den tar skada av beskärning nu.
Många rekommenderar klippning av hagtornshäckar på våren och vårvintern. Det verkar klokt om man vill ha ökad tillväxt, men inte om man vill slippa klippa flera gånger under en säsong. Hagtorn skjuter mycket lätt vattenskott vid beskärning och de är de som brukar sticka upp i häckar som klippts på vårvintern. En toppbeskärning nu eller om några veckor bör fungera som pincering och att veden förgrenar sig på många ställen där man klipper. En beskärning efter juli bör få häcken att stanna av något. Kanske kan man göra en rejälare beskärning på sensommaren om man vill slippa vattenskotten så här års.
Eva i Norrköping
24-05-2004, 21:52
Tack för svaren! Men Cilla, jag beskar förra sommaren, t o m efter midsommar tror jag. Och då sköt de lite skott, men inte mycket. Tror det berodde på torkan som var i juli-augusti. Men nu under våren har de vuxit något enormt, fast jag inte beskurit alls i år! Men jag kan (eller måste) vänta åtminstone en vecka till ,eftersom jag är bortrest nu i en vecka.
När jag tänker efter har jag sett hagtornshäckar beskurna hur och när som helst, och de är fina ändå om man med fin menar att de inte dör delvis utan är levnadsglada - både med och utan spret alltså.
En gammal hagtornshäck kan bli slottsliknande i mina ögon. Häcken stammar upp sig lite med lite knotiga fina stammar och i ovankant blir det så tätt och småbladigt att fåglarna inte ens ser igenom på vintern - och de brukar gilla att sitta i dem (också när de är yngre förresten).
Som bonsaier på rad och sammanväxta kan en gammal hagtornshäck se ut.

Eva i Norrköping
25-05-2004, 12:53
Jag håller med dig, Cilla! I området där jag bor, som är ett gammalt egnahemsområde från 1910- och 20-talen, finns många gamla hagtornshäckar. De har alla sin charm, för de kan se rätt olika ut. Jag vet inte varför jag bekymrar mig egentligen, jag är säker på att vår häck kommer att bli fin den med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.