abborrmaster
gå in på;

www.angelfire.com/wy/dasbartender/Papaya_Chili__pple.doc

tyvärr går det inte o länka så ni får skriva in eller klippa o klistra... Men det är ett urval av vad som kommit upp i mitt rumsfönster!

/Simon
milla
Hej Simon (känns konstigt att skriva, min yngsta son heter också simon, men är bara tre år).
Jag försökte gå in och kolla på länken men jag lyckades inte.
Såg lite konstigt ut med strecken i adressen. Ska de va där? unsure.gif
abborrmaster
strecken SKA vara där men det vettefan om det funkar om man har word eller nåt annat program som kan läsa .doc filer...

/Simon
Berith
Funkade! smile.gif
abborrmaster
jaha då kanske det hänger på ordbheandlare...

/Simon
Sylvia
Jag såg dom också. Söta bebisar, men de riktigt ropar efter ljuuuuus!! Kan du ordna ett lysrör till dom, så kanske de blir riktigt knubbiga keruber?
abborrmaster
jag har ett jusrör på... Lite fattig webbkamra bara...

Men jag ska se om jag lyckas ta bilder där jag verkligen kan expressionera (politiker-hitta-på-improvisations-ord) ljuset smile.gif

/Simon
Sylvia
Jag menar, de behöver mer ljus och kanske stå lite svalare nu för att inte ränna i höjden och få lååånga halsar. Men det blir säkert bra sedan. Det har inget med kameran att göra.
Ralf
kul, hoppas att krukorna räcker till för melonen o pumpan! : )

har nog ännu sämre web-kamera o o bara dom klippta vin-rankorna o visa upp just nu.....
abborrmaster
vafasen så lyckas jag itne ladda upp den nya bilden men jag har iallafall sänkt lampan och ommöblerar de växande krukorna till kallare ställen!!
/Simon
Ina
Urgulliga, Simon! Äpplet gillade jag skarpt! laugh.gif
abborrmaster
CITAT (Ina @ 23-01-2003, 00:33)
Urgulliga, Simon! Äpplet gillade jag skarpt! laugh.gif

Tack Ina, jag brukar säja att jag har ett äppelträd inomhus wink.gif

Men det verkar som om jag klantat mej på något vis... Slutar de att bli långa och blir grovare istället om jag ställer dem längre ifrån elementet? För det måste väl vara det som de andra i denna tråd syftade på? Nu står alla (utom ananasen som är tokig i värme, den är ful på sidan som är iFRÅN elementet och fin på sidan som står inTILL elementet) plantor på fönsterbläcket, kallaste stället i rummet för där smyg-drar de lite...

/Simon
Cilla
Ja, det är en kombination av mycket ljus och sval temperatur de behöver för att bli starka och knubbiga istället för långa och rangliga.

I bostäder är det lite marigt att åstadkomma, eftersom elementen sitter under fönstren. Det man kan göra är att stänga av elementen eller avleda värmen från elementet (med folie eller annat) så att den strömmar upp utan att gå igenom växterna.

Jag har stora söderfönster men när jag börjar förkultivera tidigt behövs extra lysrörsförstärkning ändå. Håller belysningen ca 10-15 cm från plantorna.

...och när man lägger sig för att sova mitt i lysrörsskenet och lamptimersarnas högljudda tickande, kommer man på att temperaturen måste kollas. När den är på 10-15 grader i stugan kan man vara lugn. Som många andra kan man fixa det med drag - men inte direkt på växterna förstås. Det får vi som inte ska växa så mycket ta på oss själva...
abborrmaster
CITAT (Cilla @ 23-01-2003, 13:53)
Det får vi som inte ska växa så mycket ta på oss själva...

hehe..

Men okej, jag sänker lampan ytterligare något... Men som sagt... Fönstrena är rätt kalla när man tar på dem så jag roroar mej inte för kylan för det e lite kallt i närheten av dem oxå givetvis!

/Simon
abborrmaster
uppdatering, herryie herjie! gå in påååå http://www.angelfire.com/wy/dasbartender/Okej.doc

och se om det ser bättre ut!

/Simon
yla
du får motljus utifrån då du fotar de e därför de ser mörkt ut på bild
men dina små bebisar e så söta,idag ska jag slå upp den där sånings- kalendern som finns nånstans på nätet o bestämma när mina frön ska ner i jorden förutom mina fuchsior förstås som ännu inte grott
rolleyes.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
CITAT (oldwolfie @ 24-01-2003, 11:23)
men dina små bebisar e så söta,idag ska jag slå upp den där sånings- kalendern som finns nånstans på nätet o bestämma när mina frön ska ner i jorden förutom mina fuchsior förstås som ännu inte grott
rolleyes.gif

Snälla, gulliga Oldwolfie - var finns den där såningskalendern? Det låter ju jättebra! wub.gif rolleyes.gif
yla
jag hållerpå o letar jag har sett den här men det kommer strax hoppas jag
letar vidare säger till när jag lyckats hitta den
abborrmaster
jag har gjort en egen, där står det "så vad som helst" på varje dag laugh.gif

Inte ska man behöva vänta om det kliar biggrin.gif

/Simon
Betty
Hittad!!!
http://home.bip.net/eva.sandstedt/satabell.htm
yla
jag vet att man inte ska vänta men omman vill vara säker så väntar man med en del o sår en del som man vill tongue.gif tongue.gif tongue.gif

en såkalender
letarvidare sleep.gif
abborrmaster
bara blommor unsure.gif ???

/Simon
Betty
CITAT (abborrmaster @ 24-01-2003, 11:38)
bara blommor unsure.gif ???

/Simon

Ja, inte en enda grönsak!!!
yla
harnte hunnit läsa
men de e odla nus laugh.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Finemang! Tackom och lovom!

biggrin.gif

I Runåbergs katalog finns odlingstider på grönsaker oxå! wub.gif
*Felix matte*
CITAT (abborrmaster @ 24-01-2003, 11:33)
jag har gjort en egen, där står det "så vad som helst" på varje dag laugh.gif

Det måste vara den perfekta kalendern.
Jag har ännu inte fått tag på frön men det hinns
efter vad svar jag fick på frågan tidigare
och förresten så rasar snöoväder ute.
Cilla
Tack oldwolfie och Betty, denna kalender var bra!
abborrmaster
hehe... Okej men titta på mej igen nu *vinkar o hojtar* inga gigantiska ändringar men jag kände mej tvungen... Eller hade lust till att.. smile.gif http://www.angelfire.com/wy/dasbartender/25_1.doc

/SImon
abborrmaster
FÖR ER SOM INTE KUNNDE SE TIDIGARE!!!

www.angelfire.com/wy/dasbartender/odla.jpg

där e nåra... Och även för er som sett förut wink.gif

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon