Full version: Tomatplantor i kruka
Siri
Jag har satt några tomatplantor, sorterna körsbär, cocktail och en gul i krukor på altanen.
Ni som har erfarenhet av krukodlade tomater- kan ni ge mig några tips på vad jag bör tänka på?
Hur hårt ska jag toppa och de ska stå så soligt som möjligt, eller?
pejori
Alla tomater gillar sol biggrin.gif biggrin.gif
Glöm bara inte att dom vill ha rikligt med vatten om dom står i full sol rolleyes.gif rolleyes.gif
kan du ge dom lite skugga när det är som hetast uppskattar dom det smile.gif
toppa inte för hårt. dom ska ju hinna blomma och sätta frukt också wub.gif
Cilla
Toppa när de nått den höjd du kan hantera, eller när det är ca 4 veckor kvar av växtsäsongen. Närman toppar stannar plantan av och satsar på de frukter den har. Toppar man för tidigt brukar sidoskotten, "tjuvarna" på de sorter som utvecklar sådana skjuta mer fart.

Jag har odlat tomat i krukor och baljor i många år, och tycker detta har varit viktigast:
- minst 10 liter jord per planta, helst 15
- täck den bara jorden med löv eller gräsklipp för att skugga den
- peta ned ett och annat löv och gräsklipp i krukan, det ger bättre hållbarhet i jorden under hela säsongen
- lägg i en och annan daggmask i krukan och hälsa alla tusenfotingar och gråsuggor välkomna dit - för att du ska kunna skörda tomater ända till frosten behövs liv i krukan
- för tomater som har 10 liter jord tillåter jag max 1 tjuv att utvecklas som sidogren, tomater osm har 15 liter låter jag få 2 eller 3.

Nästa år:
- blanda krukjorden med löv och grus så att den inte packas ihop under säsongen. Man vattnar så mycket på tomater att jorden lätt vill bli en tät kaka - våt eller torr
Siri
Tusen tack för matnyttiga tips!Det hade jag verkligen användning för, gick och funderade om jag skulle fixa lite gräslipp tex,,, rolleyes.gif

Men det här med att tjuva, känner jag mig lite osäker på. Men det är bara att göra från början, så fort man ser en "tjuv", eller?

Behöver jag ge de låga sorterna något stöd?det måste jag, eller?

Och nu får jag ut och leta daggmask tongue.gif
Virgo
CITAT (Cilla @ 24-05-2004, 23:35)
Nästa år:
- blanda krukjorden med löv och grus så att den inte packas ihop under säsongen. Man vattnar så mycket på tomater att jorden lätt vill bli en tät kaka - våt eller torr

?? unsure.gif

CITAT
lägg i en och annan daggmask i krukan och hälsa alla tusenfotingar och gråsuggor välkomna dit - för att du ska kunna skörda tomater ända till frosten behövs liv i krukan

Menar du allvar att de behövs för att kunna skörda tomater tills frosten kommer? Eller är det en ny saga?
Siri
CITAT (Virgo @ 25-05-2004, 12:39)
Menar du allvar att de behövs för att kunna skörda tomater tills frosten kommer? Eller är det en ny saga?

Vilken tråkig sarkasm, kan du inte bara fråga henne vad hon menar istället om du undrar/ifrågasätter något?

Vilken tråkig sarkasm, kan du inte bara fråga henne vad hon menar om du undrar/ifrågasätter något?
Virgo
Ja, tyvärr så blev det så idag. Inget att göra åt sad.gif
Cilla
Siri - du ser när du behöver binda upp tomatplantorna, det är när de svajar så att de riskerar att gå av. Jag har mina tomater intill vägg och fäster snören eller tjocka garn ca 2,5 meter upp på spik, som hänger ned längs plantan. Snöret binder jag i plantans nedre del, och medan den växer virar jag den runt snöret lite då och då.

I övrigt - ju mer liv och luftighet i krukan desto längre lever plantan och utvecklas tomaterna.
Siri
Tack igen, det känns som jag fått grundkursen nu! Nu vet jag vad jag behöver för att börja på detta, för mig nya projekt inom odlingen! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon