Full version: Svamp
bell
Hejsan har fått svamp i gräsmattan det liknar en tvättsvamp vad gör jag?? sad.gif
MariaS
Kan vara en blomkålsfingersvamp, om du har gödslat med ko eller hästgödsel någon gång.

I sådana fall är den fin-fin att göra stuvning på.

MariaS
KURT
CITAT (MariaS @ 25-05-2004, 10:08)
Kan vara en blomkålsfingersvamp, om du har gödslat med ko eller hästgödsel någon gång.

I sådana fall är den fin-fin att göra stuvning på.

MariaS

Jag tror att Blomkålssvamp är bunden till tallar, och dem kommer nog inte så tidigt på året.

http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Spa...parassis_crispa
Ulle-Bulle
Jag har oxå svamp. Vita som växer i en ring, där gräset gulnar. Jag tror det kallas "häxring". Hur blir jag av med den? Kanske samma metod kan användas av "bell".
/ulle
Ulle-Bulle
OK!
kollade lite själv och såg att detta varit uppe tidigare... (tyvärr fann jag ingen "bot" mot svamp)

Men, tror ni att man kan få bort svamp genom att täcka över marken under ett år, som man kan göra vid annan typ av ogräsbekämpning? Vi måste ändå "renovera" gräsmattan. Svampmycelet verkar kunna existera på stort jord-djup (150cm), det kanske tom trivs ännu bättre om jag försöker kväva det?

/Ulle
KURT
CITAT (Ulle-Bulle @ 25-05-2004, 15:48)
OK!
kollade lite själv och såg att detta varit uppe tidigare... (tyvärr fann jag ingen "bot" mot svamp)

Men, tror ni att man kan få bort svamp genom att täcka över marken under ett år, som man kan göra vid annan typ av ogräsbekämpning? Vi måste ändå "renovera" gräsmattan. Svampmycelet verkar kunna existera på stort jord-djup (150cm), det kanske tom trivs ännu bättre om jag försöker kväva det?

/Ulle

Det kommer inte alls hjälpa att täcka marken, om något så kommer svampens mycel att må bättre av det eftersom det hindrar uttorkning. Svamparna är ju inte beroende av ljus. Man har menat att man ev kan få bort svamp genom att drastiskt ändra miljön de växer i , tex genom att kalka mycket och på så sätt drastiskt ändra pH värdet i jorden. Eller om man på något annat sätt kan förändra miljön, utan att döda gräset!.
Ulle-Bulle
Tack för svaret. Då var det som jag misstänkte... sad.gif

/Ulle
bell
Hej
Jag gödsar ej min gräsmatta för då får jag klippa den 4gånger i veckan.
Har bra jord allt tar som jag sätter några problem har man ju. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon