malinduv
24-05-2004, 21:47
Skulle vilja köpa en ny av denna sort, men vet inte vad det kan vara.
(länk borttagen)
Den är remonterande, blommar in i oktober.
Knopparna & utsidan på bladen är mörkare, sen blir den ljusare när den slår ut.
antagligen planterad i slutet av 60-talet.
Tackar på förhand för hjälp
/Malin
kerstin z5-6
25-05-2004, 12:13
Tyvärr länken funkar inte ändå ...
vickeva
25-05-2004, 12:15
Hos mig funkar länken, men rosen vet jag inget om...
MRLINDELL
25-05-2004, 12:18
Hmm .. påminner om mina morsdagsrosor fast lite större ...
Skulle rosen vara över 40 år, och det ser ut som en modern ros. Men det finns inte många som blir 30- 50 år, dessa enligt Lars-Åke Gustavsson rosbibel, Kirsten Poulsen, Super star, Joseph Guy, Peace, Rödhätte och Aloha denna sista liknar den lite, rosa buskros. Ska försöka finna en bild.
Rosen AlohaFanns hos Flora Linnea, så hög bara i södra Sverige, annars hälften.
malinduv
26-05-2004, 07:26
Tack för svaren. Det låter som om det kan vara Aloha, jag sökte lite på nätet på Aloha och jag tycker att det stämmer.
Men blir inte rosor äldre??? Jag har ju massor av rosor som är planterade då-samtidigt. Jag undrar vad det kan vara för sort då? Jag har en Peace iallafal, den känner man ju igen.
/Malin
Rosen RödhätteDenna lilla finns på många kyrkogårdar runt om i landet och man vet ex. som är 50 år, det tycker jag är en svindlande tanke, en modern ros. Försökte köpa den i höstas av Flora Linnea men den var slut. Du måste väl sköta om dina rosor perfekt om dom blir så gamla Mest kortlivade av rosorna ska Thehybriderna bli ca 10 år, men det finns ex. som blivit 30-50 år i Skåne. Floribunda rosor finns ex som blivit 50 år. Gammaldags rosor är det annorlunda med, många skjuter rotskott och förnyar sig själva.
I Tyskland finns en Rosa Canina, stenros som är tusen år
malinduv
26-05-2004, 12:41
Vet inte om jag sköter de så himla bra, tog över rabatten för tre år sedan. Har grävt nytt och planterat, gjort rabatten större.
Så här såg det ut förra året.
(länk borttagen)
Den lilla liknar mer Joseph Guy, blir ca 70 cm, karminröd, stora blommor. Rödhätte går mer åt lila. Låna Lars- Åke Gustavsson " Rosor för nordiska trädgårdar" den har stora underbara bilder. Så kan du gå ut i rabatten och jämnföra i sommar. Det såg rosigt ut hos dig, härligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.