Full version: solrosor
magda
Hej!

Är en total trädgårdsnybörjare, och har varit inne och läst här litet då och då och lärt mig en hel del faktiskt! Har dock en fråga angående solrosor. Skall de toppas?? Fick ett tips om detta nämligen. Om man skall toppa dem - hur stora ska de små vara när man gör det? Sått en gång förut i kruka, och de blev ganska "skrangliga".
Nästa fråga: Skall man låta dem gro i vatten innan man planterar dem, eller går det lika bra att vara bekväm o stoppa dem direkt i jorden? Testat bäggedera nu, och har några till att så. Testat att lägga en sort som heter "surprise" i vatten , men de vill inte gro överhuvudtaget sad.gif medans en annan sort grodde och blev planterade ganska omgående.Brukar det vara skillnad på olika sorter vad gäller solrosor?

/Magda
Cilla
Jag har solrosor varje år och nästan alla sorter stoppar jag ned 2 cm direkt i jorden där de ska stå. Kommer solrosgroddar upp där jag haft fågelfrö eller skvätt frön själv och där de inte kan utvecklas är de lätta att flytta medan de är små.

Vissa sorter är lite känsligare än andra och bör groddas i lite värme först, det gäller t ex vissa rödblommande sorter. Men de ska inte sättas för tidigt, då blir de skrangliga som du säger.

Toppa solrosor eller lägga fröerna i vatten har jag aldrig gjort. De av mina som toppas genom att de går av brukar inte utvecklas väl.
magda
Hej!

Tack för råden. Sorten "surprise" som jag skrev i frågan att de ej tog sig, inehåller blandade färger, även röda. Kan ju var därför de ej tar sig då.

En vanlig högväxande sort jag har, har tagit sig ordentligt. De är minst 30 cm höga nu, och står nu (sen en o en halv v. tillbaka) i ett uterum utan värme men verkar ha "stannat av" litet i växten. Ljus har de, och det blir ju inte frost där inne på nätterna iallafall. Det kanske är bra ur "rangel synpunkt" att de stannar av litet i växten? De är planterade för några veckor sedan.
Jag vill att det ska bli sommar nu så jag kan sätta ut allting!! Och jag vill att det jag satt direkt i backen ska komma upp! Är ju uppväxt i villa för en massa år sedan, men har precis köpt eget hus, så detta är första våren i den nya trädgården. Har fullt upp med att identifiera de perenner som förra ägaren planterat och som verkar komma upp - en del blommar ju redan för fullt! Hoppas man lär sig med tiden.....

/Magda
Ti bee
Inte mkt att tillägga (jag höll på att skriva "tillgägga", tänka sig.... rolleyes.gif, måtte vara all geggig plantering jag utfört i dag... ), förutom att jag brukar toppa mina solrosbuskar, 50 cm små saker, de buskar sig fint då. Om du skulle råka ha sådana. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon