ordsnoken
25-05-2004, 07:46
Har någon en uppfattning om vilket som är bäst - växthus i glas eller växthus i plast (kanalplast)?
Vi pratar om takvinkel drygt 30 grader, så det kommer inte att kunna lägga sig så mkt snö = bli tungt.
Tacksam för tips om ovanstående från någon som har erfarenhet.
Ann Olsson
TeliaNet
25-05-2004, 10:44
alltid plast!
fiffigafrun
25-05-2004, 10:50
Ja om aspekten BARA är att det ska vara praktiskt är väl svaret plast med tanke på taklutningen. Själv skulle jag aldrig vilja ha ett i plast, ser så trist ut tycker jag. Men praktiskt..... Ja visst!
Glas eller kanalplast, båda har för- och nackdelar. Varför inte göra en kombination. Kanalplast i taket och på de sidor som Du inte behöver se
ut/in genom. I de andra sidorna har Du 4 mm glas.
Själv har jag enbart glas. Jag prioriterade det estetiska.
andersen
25-05-2004, 10:51
säjer som TeliaNet alltid plast!
TeliaNet
25-05-2004, 11:18
om glaset går sönder trillar det ner på grödorna och du måste åka till glasmästaren och köpa ett nytt och montera det.
plast är svårt att ta sönder och det skyddar lite mot den starka solen.
jag har själv plast för jag hade inget glas, ångrar mig inte nåt att jag har plast.
MRLINDELL
25-05-2004, 11:32
De stora kanalerna på plasten är nog det bästa som går att få. Glas är helt ute och går bara sönder. Har själv bytt från glas till kanalplast, aldrig mera glas.
Många fixerar sig så mycket vid solljus och frågor däromkring. Växterna behöver lagom värme runt +25 grader, lagom med ljus. Plasten isolerar bättre, är oömmare, är enklare, lättare, snyggare, ingen smuts i skarvarna på alla små glasrutor som ett växthus består av. Alla dessa silikontätningar man skall ha till glasrutorna. Man blir "störd" varenda gång man råkat spräcka ett glas och sedan byta ut det. Plast löser många bekymmer, jag ser bara fördelar.
Kristina i Skåne
25-05-2004, 11:43
Jag har ett växthus i glas och tycker att det är jättebra och snyggare än plast (om man nu inte väljer den glasklara plast som finns nu). Jag har under de tre år jag haft växthuset inte behövt byta någon ruta och då har det ändå hänt att jag har slagit emot med både sopborstskaft och annat ibland. Så det är inte så fruktansvärt ömtåligt...
Helt klart plast. Dyrare i inköp men det är mer tåligt mot stenskott, fotbollar och annat som kan komma i vägen och dessutom så skyddar det mer mot gassande sol. Det finns olika tjocklekar - ju tjockare desto mindre uppvärmning behövs på vintern om man tänker använda det även då.
Nackdelen är att man inte kan se så bra ut - eller in - men det behöver i och för sig kanske inte vara en nackdel?
MRLINDELL
25-05-2004, 12:11
Isolationen är bara bra, som du påpekade. Isolerar bättre på vintern OCH på sommaren mot solstrålning. Det kan lätt bli +50 grader i ett växthus, ju mindre desto varmare. Man måste ha självöppnande takluckor och ventilation (cirkulation) på sommaren annars dör växterna. Inga av mina har brännt pga solen efter bytet till plast.
Det är bara gammal konservatism som fortfarande tycker att ett växthus skall vara av glas som det alltid har varit ...
Jag ser tydligt vad som finns i mitt växthus på håll även om glas hade varit tydligare, bara bra att man bara ser att det är plantor och grönt där inne.
Många förstår nog inte skillnaden förrän efteråt och då är det troligtvis kört. Glas är på väg bort, kanalplast på väg in. Kall höst & vår klarar kanalplasten bättre än glaset, sommarens sol bättre än glaset och på vintern kyler det kanske lika.
KANALPLAST!!
Mycket skrivs om kanalplastens fördelar och ej argumenterar jag mot detta. Vad jag inte förstår är att inte bostäder, skolor etc har kanalplastfönster. Bättre hållbarhet, bättre värmeisolering, det blir inte så varmt i söderfönstret man slipper markiser, dålig insyn man slipper persiener.
ThomasJ
08-06-2004, 07:38
CITAT (uno @ 08-06-2004, 08:16)
Mycket skrivs om kanalplastens fördelar och ej argumenterar jag mot detta. Vad jag inte förstår är att inte bostäder, skolor etc har kanalplastfönster. Bättre hållbarhet, bättre värmeisolering, det blir inte så varmt i söderfönstret man slipper markiser, dålig insyn man slipper persiener.

Bra sagt Uno..

Personligen kan jag inte tänka mig något annat än glas. Det fanns inget annat allternativ.. Möjligen i taket, men nää inte där heller..

Det extra solskydd som plasten har går lätt att göra med tyg, vassmattor eller dylikt.. Och du kan de dagar det inte är sol ta bort skyddet för att den lilla sol som finns skall ha möjlighet att komma in..
Värme måste man alltid ventilera bort, spelar ingen roll om man har glas eller plast.

/Thomas
kerstin z5-6
08-06-2004, 07:55
Glas !!

Kan inte tänka mej att stirra ut genom mjölkiga plastbitar:)
Inger GMT
08-06-2004, 08:00
Vårt växthus är från -92 och var från början helt glas. Men sen en fasan flugit in och ut genom olika glasrutor bytte vi långsidorna mot plast. Det blev så bra att för två år sen bytte vi ena gaveln och taket till plast.
Den kortsida som som dörrarna är på och som är mot trädgården är f.f. i glas. Det är trevligast så tycker jag. Vi ser in och när vi sitter inne i växthuset ser vi ut.
Tycker även att växthuset blev rymligare nu då inga skugggardiner behövs. Behovet av tillskottsvärme vår och höst har också minskat
Vi är nöjda med kombinationen plast och en glasvägg.
Hälsn Inger
MRLINDELL
08-06-2004, 09:02
Med plast slipper man inreda växhuset så feminint med rullgardiner och annat fjoll
Varför inte spetsgardiner och lite strumpeband här & där ..-.
> DET SKALL VARA ETT VÄXTHUS!!! <
Att inte tillåta plast är bara att försöka skruva klockan tillbaka i tiden, somliga kallar det konservatism. Plasten har alla fördelar och är mera funktionellt än glashanteringen. Att rekommendera glas är att ge ett råd som inte ligger i tiden. Snart försvinner glashusen bland de vanliga växthusen och de som vill kalla sig "nostalgiker" för ett växthus får väl göra det, precis som dem som bara måste ha ett i trä etc.
ThomasJ
08-06-2004, 09:29
Som tur är gäller ju valfriheten fortfarande..

Vill man ha spetsgardiner i sitt växthus, så får man ju ha det. Inget förbud därvid lag ännu, vad jag har hört om i alla fall..

Jag tror inte att glas kommer försvinna i brådrasket..
Plast har sina fördelar och nackdelar, likaså glas har sina..
Tillslut kommer det till en fråga om tycke och smak! Och där har man ju ensamrätt än så länge.

/Thomas - som tycker Ordsnoken skall välja glas. Du kommer inte bli missnöjd..
fiffigafrun
08-06-2004, 09:47
Vill man som jag även ha växthuset som ett lusthus så är plast uteslutet. Det är för fult helt enkelt. Men smaken är som baken som bekant och var o en gör ju som den vill. Tur är väl det.
Har nog inte tänkt ha spetsgardiner o strumpeband i mitt (inte riktigt min stil) däremot säkert vassrullgardin eller nåt annat. Har inte ens en enda utekruka i plast så jag tycker inte det passar i en trädgård helt enkelt. Men det är ju min åsikt...
Och som sagt var, lika lite som om jag skulle vilja ha isolerplast som fönster i mitt bostadshus lika lite skulle jag vilja ha det i mitt växthus.
Ta ett i glas istället, men kanske m aluminium ramar så är väl det mer "praktiskt" än trä då...
birgitek
08-06-2004, 10:01
Glas är ju klart snyggare, men eftersom jag har flera stora tallar med nedblåsande grenar skulle det aldrig fungera hos mej. Sen beror det väl på vad man skall använda växthuset till, odlingsbetingelserna blir ju betydligt bättre i plast, skydd mot för stark sol och mycket bättre isolering mot kyla.
Tycker att mitt plastväxthus är ganska mysigt, golv och odlingsbasänger i marktegel, dessutom klär en vinranka in huset på sommaren.
Birgit Ek
Smekajsa
08-06-2004, 17:40
jag har glas i mitt växthus och det har jag aldrig ångrat
instämmer helt med dom som är för.......
har heller inte behövt byta något glas och i sånt fall så har jag
extra glas på hyllan
vid leveransen av mitt växthus så var glaslådan skadad *krasch*
i transporten
fick en helt ny låda från Willab trots att inte allt glas var paj
så mycket glas har jag, i reserv alltså
under de mest intensiva soltimmarna (middagstid) så skuggar en stor rönn
växthuset sommartid
annars så ligger solen på från det den stiger upp tills de sista strålarna
försvinner ner bakom "de blå bergen"..
Träväxthus är ju vackra och kunde jag byggt ett själv med egen ritning skulle jag gjort det
men inte så då var plasten jättebra o när jag nu prövat så är jag jättenöjd
tänk på våren med alla olika krukor där inne som syns allt ut i trädgården
vilken rörig trädgård icke vackert i mina ögon har sett en del sådana växthus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.