Mia, zon 3
25-05-2004, 10:05
Hej!
Odlar i år dessa chilisorter:
Habanero Dulce
Hungarian Yellow Wax Hot
Czechoslovakian Black
Omnicolor
Är det någon därute som har erfarenhet av dessa?
Användningsområde, skötsel, övrigt att tänka på?
Tacksam för svar!
Mia
Hej!
Odlar Hungarian Yellow Wax Hot - de har precis fått sina första frukter och om jag får åka lite snålskjuts skulle jag vilja öka på frågelistan: Vilken krukstorlek är lämplig för utplantering? Hur stor blir plantan?
Första gången jag odlar chili från frö - hade liten köpeplanta förra året men det gav mersmak.
Gunilla
MRLINDELL
25-05-2004, 10:43
Jag har flera sorter. De vill ha ljus och värme, typ 25 grader. Ställer man dem i direkt sol så slokar många sorter efter en halvtimme, så akta solen.
Jag har mina i vanliga runda svarta 5L krukor i plast. Vattna igenom hela krukan och låt den stå några dagar. Man känner på krukan att den blivit lätt när det är dags att ge vatten igen. Man kan ge gödning och recepten är många, själv använder jag bara en skvätt BioBact när jag vattnar etablerade växter.
Min Czechoslovakian Black är full av blåsvarta frukter nu, den blommar med stora fina vinröda blommor. De flesta blir bara 30-60 cm höga, jag tror bara paprikan passerar 50 cm av de jag har.
Minimal skötsel om de står bra och får värme och vatten på rätt sätt. Ju mindre man rör dem desto bättre.
Chili har jag odlat nu i ett par år. Det har blivit lite olika sorter som jag har dragit fram från frön. Jag börjar med små krukor och sedan planterar jag om efterhand till rätt stora krukor. Jag har de stående i ett växthus där de alltså får mycket sol och värme. Vatten får de varje dag och ibland två gånger om dagen. Som gödning använder jag hönsgödsel, d.v.s. ganska starkt. Jag gödslar väl kanske en gång var fjortonde dag.
Frukterna blir rätt starka även på de svaga sorterna så det gäller att vara försiktig när man använder dem.
Lycka till!
habanero
25-05-2004, 18:46
Hej!
Omnicolor är en av mina gamla favoriter. Plantan är mycket dekorativ. Frukterna tycker jag blir jättefina och goda inlagda.
Jag har en sida med några odlingstips. Dock inte specifikt för dina sorter:
http://petterssononline.com/habanero/growing.phpHar även en sida för fröbyten, om ni är intresserade av att byta fröer.
http://petterssononline.com/seedxchange/se...xchangeopen.phpHälsningar
Mats
Mia, zon 3
26-05-2004, 08:42
Hur är det om man vill ha dessa sorter kommande år? Kan jag ta frö, eller blir det "gatukorsningar" då? Hörde att någon lyckats övervintra plantan, eller var det kanske stickling?
Någon som vet?
Susanne i Linköping
26-05-2004, 08:53
Chili korsar sig inte sååå ofta så testa gärna med egna frön.
Överrvintra plantor verkar ganska lätt, några av mina dog men så ansträngde jag mig inte ett skvatt heller (trodde inte det skulle gå). Trevligt att kunna skörda mogna chilifrukter i april.
Mia, zon 3
26-05-2004, 08:58
Det låter, det.... Ska prova det om det blir några fina plantor i år.
Har ni några andra favoritsorter? Gärna lite snällare varianter, jag är lite "feg" än, har inte lärt mig uppskatta de riktigt starka bomberna.....
Susanne i Linköping
26-05-2004, 09:04
Chili Cambuçi är min favorit, knappt någon styrka alls men snygga! Och sätter mycket frukt. Någon starkare favorit har jag inte än, men jag testar lite av varje så får vi väl se.
MRLINDELL
26-05-2004, 09:22
Hoppsan! Jag vill påstå att Chili korsar sig hej vilt, svårt att hålla rasrena plantor. Av en frukt kan man få unionen av allt man odlat året innan och lite till om man tar egna fröer. Därför köper jag alltid "rasrena" frön från leverantörer som kan hålla dem rasrena och sätter själv.
CITAT (MRLINDELL @ 26-05-2004, 10:22)
Av en frukt kan man få unionen av allt man odlat året innan och lite till om man tar egna fröer.
Kan ju vara kul att ha någon "egen" chilisort också

Det skall jag definitivt prova...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.