Full version: Renovera gammal damm?
caffelatte
Jag flyttade in i ett gammalt hus med en [I]gammal[I] trädgård med en [I]gammal[I] liten damm. Dammen är har alltså inte dammduk utan är murad/gjuten på något vis med knytnävsstora stenar inmurade i hela dammen. Dammen är - eller har i alla fall säkert varit - jättefin. Problemet är bara att drygt hälften av alla stenar har lossnat och murbruket vittrar sönder bara man tar i det. Någon som har en liknande damm och har en aning om hur man ska renovera den på bästa sätt och vilket material man ska använda?
Gossen Ruda
Har betongen börjat vittra sönder så är det nog helt kört att försöka laga på något sätt. Tag bort allt och börja om från början med dammduk osv, är mitt råd.
uno
Kanske behöver du inte riva allt. Jag föreslår att Du tar bort lösa stenar, lägger på en underlagsmatta och därefter en bra gummiduk. Duken formar sig efter underlaget och vattentrycket hindrar att underliggande material rasar.
caffelatte
Tack för svaren! Eftersom jag tycker att de inmurade stenarna är dekorativa, och dammen nog är för grund för att ha växter i (ca 35-40 cm) så skulle jag nog vilja ha kvar stenarna. Men jag antar att jag får börja om från början då och pillra loss alla stenarna och mura tillbaks dem. Är det någon som vet var man får tag på murbruk som tål att vara i vatten mellan april och november...? wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon