Cassiopeia
Hej!

Jag är fullkomligt okunnig om trädgård, buskar, blommor och träd och skulle uppskatta lite hjälp. Jag har ganska nyligen blivit med sommarstuga och nu när grönskan spirar så har mitt intresse för trädgården vaknat. Jag har aldrig haft en trädgård förut (lägenhetsboende, men har i alla fall haft en ampel på balkongen tongue.gif ) men nu vore det kul att lära sig lite.

Är det någon som vet vad dessa buskar heter?

Tack på förhand.
MVH Cassiopeia

Christina i Taxinge~
Den undre, större, busken ser ut att vara Plymspirea. Blommar med vaniljfärgade plymer och är en pampig och tacksam buske att ha i trädgården.
Den övre, mindre, busken kan jag inte se riktigt vad det är.....
magiana
Plymspirean är väl en perenn och inte en buske??
Cassiopeia
Tack för svaret Christina.

Vad är det för skillnad på en perenn och en buske? Det ser ut som en buske i mina okunniga ögon.
Fialotta
Vet inte...men kan den undre va en Stillbe tro...
tycker bladen ser ut så wink.gif
Mia, zon 3
Håller med om att den undre nog är en plymspirea.
Skillnaden på perenn & buske är att busken förvedar sig, och behåller alltså grenarna till nästa år. Perennen vissnar ned under vintern. Helt ovetenskaplig förklaring, men hyfsat nära sanningen hoppas jag!
Ingo
Tycker också att den nedre ser ut som plymspirea, fast det är svårt att vara säker, skulle behöva lite mer närbild.
Tror inte att det är astilbe. Den och plymspirea påminner om varandra, ja, men den på bilden ser lite för stor och kraftig ut (även om det finns astilbesorter som blir omkring meterhöga). Dessutom ser den ut att ha blad av typen parbladiga med spetsblad (som t ex rönn och ask) medan astilbe oftast har ännu mer uppdelade blad.

Den övre bilden är lite för otydlig. Men om de torra blomställningarna som skymtar upptill hör till busken och inte något som står bakom den, så skulle jag utifrån dem och växtsättet gissa på någon av de mindre spireasorterna.

Jag har också fattat det som att den principiella skillnaden mellan perenner och buskar är just att de är örtartade resp. vedartade.
Men frågan är inte helt enkel. När man pratar om perenner tänker man oftast på såna som vissnar ner varje höst och skjuter upp varje vår från det överlevande rotsystemet, men det finns ju också såna med övervintrande blad, t ex gullgröna och penningblad. Och så finns det såna som kan finnas i perennböcker och i plantskolors perennavdelningar men egentligen är delvis vedartade halvbuskar, t ex ljung och amerikanskt hönsbär och...är inte perovskia en sån?
Cassiopeia
Tack igen för alla svar! *glad*

Så här såg plymspirean (om det nu är det det är) ut den 20 april, kan det ge någon ledtråd?

Cassiopeia
Här är en närbild på plymspirean, tyvärr inte så bra skärpa men det kanske kan hjälpa till ändå.

Cassiopeia
Här är närbild på den översta oidentifierade busken.

Ingo
Nä, jag blir inte klok på den övre bilden...när jag nu ser den närmare så stämmer inte bladformen med de mindre spireorna som jag var inne på, eller i alla fall inte nån av de sorter jag känner till.

Undrar återigen om blomställningarna som syns hör till busken eller nånting bakom. Och om de gör det, vet du när den blommade och i vilken färg?
Cassiopeia
Blomstängerna (övre bilden) hör till busken.
Jag vet inte när de blommade eller vilken färg, vi har bara haft sommarstugan (där busken finns) i 1½ månad. Det blir spännande att se vad det blir. smile.gif
Mia, zon 3
Kan det vara någon pyttig form av hortensia? huh.gif
Kattgräs
I trädgårdssammanhang är perenner alla örter som är fleråriga. Buskar är förvisso också fleråriga och borde kunna kallas perenna - fast kallas buskar just för att de är vedartade.

Jag instämmer om plymspirean, min såg exakt likadan ut i våras och ser ut sån nu.

Den översta skulle kunna vara en hortensia.
netaave
Jag tycker det ser ut som bukettspirea, den övre alltså.
Cassiopeia
Fast bukettspirea har väl flikiga blad?
Min oidentifierade buske har inte det.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker den där oidentifierade busken med lite platta gamla blomställningar påminner om någon rosenspirea (S. japonica, S. bumalda).
http://images.google.se/images?hl=sv&lr=&i...8&q=rosenspirea
netaave
En spirea är det helt klart! Har inte rosenspirea rosa blommor?
Cassiopeia
Halloj alla växtfantaster.

Nu har min oidentifierade buske äntligen gått i blom så nu kanske någon kan se vad det är? rolleyes.gif

Den andra som diskuterats i denna tråd var en plymspirea visade det sig. tongue.gif

Cassiopeia
Närbild på buskens blomma.

netaave
CITAT (Mia @ zon 3,27-05-2004, 07:55)
Kan det vara någon pyttig form av hortensia? huh.gif

Med tanke på att den inte blommar förrän nu så kan det mycket väl vara nån sorts Hortensia eller möjligen någon sorts Olvon.
Cassiopeia
Jag vet iofs inte hur länge den blommat, jag hade inte varit i stugan på ett tag, men det är nog inte jättelänge. Å andra sidan är alla växter senare där än vad de är på andra ställen, vet inte varför det är så... kanske lite för mycket blåst och för lite sol. huh.gif
Betty
Tidig Syrenhortensia - Hydrangea Paniculata Praecox (blommar några veckor tidigare än Hydrangea Paniculata grandiflora)
Betty
Det är ingen olvon, "fel" bladform...
Bild
Ingo
...fast den där länken handlar om vanligt skogsolvon, det finns andra olvonarter andra bladformer.
Trots det gissar jag också på hortensia. Men vet inte.
netaave
CITAT (Ingo @ 02-08-2004, 12:30)
...fast den där länken handlar om vanligt skogsolvon, det finns andra olvonarter andra bladformer.
Trots det gissar jag också på hortensia. Men vet inte.

För några år sedan kom en kvinna och ringde på min dörr, hon hade sett min olvon, (som jag trodde var en sorts rönn,) från stora vägen och undrade vad det var för sort.
Tillsammans hittade vi det namnet efter lite utfrågning av grannarna, men nu har jag totalt glömt bort det.

Den ser ut som en vanlig olvon men har mer flikiga blad och blommorna går lite åt mycket ljust rosa. Frukterna är lika.

Vad kan det vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon