Full version: Rhododendron
Cassiopeia
Hej

På vår sommarstugetomt står denna stora Rhododendron, visst är den maffig? rolleyes.gif

Behöver vi göra något med den, beskära eller så? *noll koll*

MVH Cassiopeia
Fialotta
Hej!
Lite ny jord runt fötterna och särkild näring som finns att köpa
just för rhondodenron...annars skulle jag inte göra nåt...den står
ju fint där och ser ut att ha bra med plats smile.gif
Cilla
Sällan rhododendron blir så här mäktiga när de står solitärt i en gräsmatta. Jag skulle inte beskära alls men följa Maudans råd och dessutom vattna i juli-augusti när det kan bli torrt och busken ska bilda knoppar för nästa år.
Cassiopeia
Tack för svaren. smile.gif

Maudan: Hur menar du att jag ska göra med jorden? Ska jag bara ösa på ny jord runt eller ska jag gräva bort lite av den gamla jorden först? Är det bättre med vanlig jord + näring än att köpa Rhododendron-jord?

MVH Cassiopeia
Fialotta
CITAT (Cassiopeia @ 26-05-2004, 02:15)
Tack för svaren.  :)

Maudan: Hur menar du att jag ska göra med jorden? Ska jag bara ösa på ny jord runt eller ska jag gräva bort lite av den gamla jorden först? Är det bättre med vanlig jord + näring än att köpa Rhododendron-jord?

MVH Cassiopeia

Jag lägger ny kompostjord varje vår och sedan näring och
precis som Cilla säger vatten, vatten och åter vatten.
Jag har två stycken fina...men den ena sätter bara knopp vartannat år, har läst nånstans att dom kan göra så, bli inte orolig det kommer knopp!
Lycka till smile.gif
Sollan
Jag brukar lägga på uppkrattade eköv på våren + rododendronjord. Vattnar den också mycket under hösten om det regnar dåligt. Om bladen rullar ihop sig brukar jag också vattna under säsongen.
/sollan
Cassiopeia
Tack återigen för svaren.
Det där med vatten kan bli ett problem. Det finns nämligen inte vatten indraget i stugan, vi har bara en brunn på tomten. Visserligen tar vi med oss dunkar med vatten men det är tungt att släpa på och det använder vi helst till oss själva och inte till blommor/buskar.
Lite brunnsvatten kan den ju få om det blir torrt men risken finns att brunnen torkar ut om det blir en väldigt varm sommar.
Nåja... om busken ser ledsen ut får vi väl ta några dunkar och åka ner till ån och hämta...

MVH Cassiopeia
Blomstersmurfen
Några dunkar gör nog varken från eller till, tyvärr. Roddarna är jättetörstiga och min jätterodde får låna vattenslangen minst en timme om dagen sensommar-höst. Den blommar enormt varje år och är kanske 2,40m nu.
Cassiopeia
Hmm... den har ju klarat sig hittills... jag får hålla tummarna för att det är så pass fuktigt i marken att den inte behöver vattnas.
MoniqueÖ
Vi har ett par gigantiska Rhododendron buskar på vår innergård (mitt inne i Stockholm) som inte har blivit ompysslade alls de senaste 15 åren. Så förra året när vi bildade en trädgårdsgrupp tog vi hand om olika ansvarsområden. På min lott föll buskar och träd. Sagt & gjort tog jag reda på lite inom detta område.

Fick tips om att gödsla tidigt, vattna rejält tidigt på våren och sen inför vintern för att inte buskarna skulle torka ut. Dessutom bryta av alla gamla (utblommade) blomställningar på hela buskarna (väldigt trist jobb att göra ensam men var betydligt roligare när vi var några grannar som gjorde det ihop). Detta tidsödande jobb gjorde att vi befrämjade tillväxten för nya blomknoppar.

I år skördar vi frukterna av vårt arbete! På en av buskarna, en vit, har vi minst dubbla antalet blommor som sedan 2-3 veckor har skänkt glädje! Dessutom en fantastisk mängd knoppar som är sprickfärdiga på den stora parkrhododenron busken.

Allt arbete som vi lagt ner har givit frukt. Och det är så kul att se! Om du har möjlighet att ställa ett par regntunnor nånstans kan du ju använda det att vattna med!

Till dessa har vi nu kompletterat med en dvärghybrid, dvs en Rhododendron som inte blir högre än 1 m men ca 1,2 bred som heter Goldflimmer med melerade blad. Urfin! Få se hur den utvecklar sig.

Lycka till!

Monique
Cilla
Ju mer man gödslar, desto mer vatten behöver busken. Kanske bäst använda löv och bara lite gödsel eller endast löv så länge bladen är gröna och fina.

Regnvatten från hustak till tunnor eller som man leder till busken är annars ett alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon