Sia
Hej!

Personen som bodde här förra sommaren klippte inte gräsmattan på ena sidan av huset på hela sommaren (gick inte att komma åt med traktorklipparen..... rolleyes.gif ) Gräset där brev alltså väldigt långt och uppepå det fick också en del löv ligga under vintern. När vi flyttade in tidigare i våras tänkte jag att det nog vore en smidig lösning att elda upp gräset och löven där (många gör ju så på våren har jag sett..). Nu har det dock visat sig att det blivit som kala fläckar i gräsmattan där det inte är något gräs alls. Vet inte om det beror på att gräset liksom blivit kvävt at alld det torra gamla gräset o löven som legat uppepå eller om det var min eldning som tog död på det eller något annat fel??
För övrigt så är det ganska mycket mossa och maskrosor i gräsmattan. Det tycks trivas fint.
Jag har kastat ut lite gräsmattegödsel (Algomin) och någon näve gräsfrön men jag vet inte om det verkligen hjälper mot dom kala lerfläckarna? eller om det enda man kan göra för att få bra resultat är att ha ut ny jord (eller sand?) blandat med gräsfrö och börja om på nytt? När är i så fall bästa tiden för ett sådant projekt? Nu?? Eller kan man göra det i slutet av sommaren så man kan använda gräsmattan ett tag först?

huh.gif
Eva Swahn
Jag vet inte vad som har orsakat dina fläckar i gräsmattan. Men jag har ett liknande problem. Jag gör så att jag tar grästovor och planterar dem på de kala fläckarna. De behöver inte stå så väldigt tätt.

Mina fläckar hade blivit ganska hårda och ingenting "fastnade", gräsfrön regnade eller blåste bort. Men tovor av gräs blir det lite vindfång liksom. Sen när de har etablerat sig så håller de fukten kvar och så kan man börja om med att så och gödsla. Jag har lagt nu, förutom tovor, spridit gödsel, sått frön sen överst blandat jord med gräsklipp (50 + 50) och lagt ovanpå. Vet inte om det funkar än.

Ett snabbt gräsfrö som jag började med, heter ungefär "reparera", men det är ganska dyrt och tyvärr blir det väldigt ljusgrön matta av detta, men det kanske ändrar sig. Så i stället för kala jordfläckar har jag nu ljust gröna. Men jag måste fixa gräsmatta snabbt p g a att jag ska sälja huset. Annars rekommenderar man att så långsamt växande gräs.

Jag vet inte om detta tips hjälper dig, du kanske har väldigt stora områden som är kala.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon