Det blev en buskmagnolia, en sieboldii, och han står så stolt utanför husknuten och väntar på att få komma ner i backen.
Tar gärna tips, för vi har lerjord, och det kommer han alls inte gilla!
Nu är busken närmare 2 m hög, kanske 60 cm bred. Vi hade tänkt gräva en rejäl grop och byta ut jorden, men fick tips att INTE göra det. Vatten kunde bli stående. Nu funderar jag på rejäl grop, med grusdränering i botten (som leds bort i dräneringsränna) sen en svagt upphöjd kudde m rododenronjord, bark osv.
Tips av nån som gjort det?
Bladen är lite ljusgula; såg att nån annan nämnde näringsbrist, vilket inte är otänkbart m tanke på att kraken stått några år i kruka. Vad göra?
Plantera något ovanpå som skuggar? Tujor, det är väl nån barrväst eller? Kan hasselört räcka månne?
kerstin z5-6
25-05-2004, 20:29
jag har min i torvparti -enkelradigt -grusbädd under -lerjordstomt -funkar fint
Om den har stått flera år i kruka så ska du se upp med rotsnurr, ta en spade och hacka upp den understa delen av rotklumpen i 4 delar som du sedan viker ut vid planteringen om rötterna ser ut att ha börjat snurra sig i krukan.
Lars
Jag skulle gjort som du tänkt Pesco: "Nu funderar jag på rejäl grop, med grusdränering i botten (som leds bort i dräneringsränna) sen en svagt upphöjd kudde m rododenronjord, bark osv."
Dräneringsgrus minst 10 cm och gärna en vid grop, 2 m i diameter som inte behöver vara djupare än säg 40 cm och där befintlig jord blandas med grus och mull/rhododendronjord. Och leda bort vatten. Kullen kan vara 15 - 20 cm högre än befintlig marknivå.
Rotsnurr är viktigt att tänka på men det brukar bli finare snitt i rötterna med vass kniv eller sekatör. En äldre planta tål sämre att få hela roten 4-delad än en yngre.
På äldre vedartade plantor brukar jag ställa jordklumpen i ljummet vatten en stund, pilla bort jorden med fingrarna och sedan nysta upp rötterna. De längsta och grövsta klipper jag in. De som fortfarande har tendens till cirkulärt växtsätt böjer jag ut i planteringbädden ungefär som man gör med sparris.
Under pillandet med rötterna bör man inte sitta i starkt solljus eller låta rötterna torka. Finrötter tål max ett par minuter utan fukt.
Planterade en Magnolia förra året. Vi har riktig blålera. Men jag grävde ett rejält hål 60 x 60 x 60. Lade grus i botten som dränering och sedan rodondenronjord blandat med lite grus. Magnolior gillar inte blött kring roten utan vattnet ska kunna rinna bort. Sedan lade vi rejält med bark ovanpå. Den blommade mycket i år så det var nog rätt. Dessutom står den i en sluttning vilket hjälper avrinningen.
Hannele
29-05-2004, 18:05
Magnolia kan jag inte ge så mycket råd om - kan bara i
teorin.
Magnolia och jag är inte riktigt kompisar... alla andra träd accepterar blåst och berg.
Men två har överlevt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.