Full version: Fladdermöss sökes
Pesco
Har nån tips på hu man bygger en fladdermusholk? Kanske nån har en ritning? Funkar det ens?
vickeva
Det tror jag att det gör, kolla länken:fladdermusholk
Gossen Ruda
Det finns fladdermöss överallt men dom är oftast svåra att få syn på. Dock inte den på bilden nedan som jag fångade med kameran i helgen mitt på dagen. Dom kan vara ute och flyga i dagsljus på våren men det är en av dom få gångerna jag sett det.

Hannele
Jag har sett en gång hos oss! smile.gif
Dom är ju nattdjur, det började skymmas... Man kunde höra dem också.
LenaTuring
Ursäkta, vad ska du med fladdermöss till? huh.gif

En liten varning vill jag utfärda.

En vän har haft stora problem med dessa mystiska djur i sin sommarstuga. De trivdes utomordentligt på hennes vind så där hängde de på sin fritid. Men inte nog med det de hade med sig lus som spred sig i väggarna i stugan, dessa lus gick till angrepp under nätterna på husfolket som vaknade med många kliande bett!!

Som om inte detta var nog slutade det hela med att mannen i huset fick riva vissa innerväggar i huset och uptäckte att dessa varelser urinerat ner hela väggen.

Fladdermusholkar hade tidigare satts upp för att djuren skulle flytta till dessa vilket någon enstaka gjorde.
amaira
Här finns många fladdermöss, och jag älskar dem alla!
Inte en enda har någonsin varit till besvär.
Dessa skymningens mytiska varelser, som bara ses som snabba skuggor mot den mörknande himlen. wub.gif

De äter insekter, så vill man ha mindre mygg, så är även fladdermöss (förutom fåglarna, slamandrarna, osv) bra att ha!

Som för så många andra djur och växter, förändras livsbetingelserna i samma takt som vårt samhälle förändras, kanske främst vad gäller bomöjligheter, så att sätta upp holkar är ingen dum ide´.

Lycka till Pesco!
yla
fladdermöss drömde jag om inatt,jag drömde att jag fotograferade just fladdermöss tongue.gif de e sant faktiskt jag fick jättefina bilder på dom då dom hängde i en gren rolleyes.gif o va så himla lycklig för dessa jättefina bilder
men tyvärr så kan jag inte visa dom eftersom dom ligger i min drömkamera o jag har ingen dator i drömmen rolleyes.gif
jag har hållit i en sån liten varelse en gång underbart söt(då hade jag ingen kamera) han hade fallit ner i gräset som va vått o kunde inte ta sej från denna farliga situation så jag tog upp honom o hängde honom i en låda o satte upp den på vebotaket så han fick sitta där o torka sin mantel
fniss det gick bra,o gla blev jag..
jag älskar dom då dom kommer fram i skymmningen o tar mygg o annat o så låter dom ,,ett litet litet skri som visst inte alla kan höra
så lycka till me dina holkar
o kanske e de så att om det blir MASSOR av fladdermöss att dom förorenar men som amaira säger dom behöver lite hjälp me boplatser så dom inte försvinner helt
förresten så finns dom även där jag bor (både hemma o på torpet alltså))så man kan se dom jaga under lyktorna om man promenerar på kvällen
oj va långt det blev,kan man av mitt långa inlägg ana att jag älskar fladdermöss ,,,jo laugh.gif rolleyes.gif smile.gif
ska ta en promis en kväll o ta de där drömbilderna i min vanliga kamera nån gång
lycka till än en gång smile.gif
Gossen Ruda
Man skall vara rädd om dessa små underverk fast ibland kan dom tyvärr bli ett problem. Det gäller att inte ha springor i huset så dom kan ta sig in. Eller tvärtom. När jag byggde mitt uthus blev det ett utrymme ovanför hygienrummet som jag inredde för fladdermöss med eget flyghål. Vet inte om dom flyttat in, det enda jag sett flyga ut och in är getingar. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon