pialotta
Köpte en pionknöl som kommer så sakteliga och skall plantera ner den snart. Vill ju inte att rådjuren skall smaska i sig den (och akleja, stormhatt astilbe och något mer) och kanske kan jag sätta någon avskräckande växt i närheten? Funkar det? Vilka växter?

(det har säkert skrivits här redan, men jag har sökt och hittar bara cayennepeppar etc. Är pepparblandning kanske tillräckligt?)

tack för hjälp
P unsure.gif
MariaS
Du kommer långt med mitt recept på cayenepeppar. Annars brukar det funka med narcisser också wub.gif

MariaS
pialotta
narcissernas tid är väl förbi (?), då får det bli peppargoja.
Tack, Maria
rutis
Jag har massor av pioner, och "mina" rådjur har inte gjort några försök att äta dem, hitills i alla fall... kanske jag får ångra att jag skrev detta? huh.gif
Kajsa
Rådjurssäkra växter
Här lite förslag
pialotta
Tack kajsa, det var precis den din lista jag sökte!! Jag har redan några rådjurssäkra växter nära pionens plats, och det kanske Rutis också har, så jag håller tummen för min pion! (och rutis förstås)
smile.gif
Christer i Falköping
Måste bara säga att ingen julros går säker för Bambi här. Jag har bara rådjur här på vintrarna, annars håller de sig borta, och då äter de upp nästan enbart dem. Tycker det är konstigt, då det finns en hel del annat som måste vara godare här.
Christer.
Inka
Rådjuret har just ätit upp blommorna på min backsippa....
/Inka
Cilla
Rådjur verkar som vi människor kunna ändra vanor och dessutom ha lite olika lokala sådana...

Här är växter som jag tycker är mer rådurssäkra än andra.

Lökar och knölar: Kejsarkrona Kirgislök Klosterlilja Kungsängslilja Narcisser (alla slags påsk- och pingstliljor) Scilla (äts sällan)Snödroppar VintergäckBotaniska tulpaner (om grannen har kultiverade)

Kryddörter: Dragon Malört Santolina Temynta (blommar fint i rött)Åbrodd

Annueller: Isbegonia Tagetes Vallmo Bär:

Amerikanska blåbärBjörnbär (särskilt med taggar)HallonKrusbärLingon

Perenner: Akleja Aster Astilbe Brudslöja Daggkåpa Elefantgräs Fetknopp Gentiana Hasselört Höstöga Julros Kantnepeta Kungsljus Mose brinnande buske Nävor Ormrot Pärleternell Plymspirea Praktlysing Primula Prästkragar av olika typerPurpurklätt Rams Riddarsporre Silverax Sippor (Ranunculaceae) Stormhatt Törel Trillingblomma Veronikor

Buskar: Aronia Berberis Bergbambu Gullregn Hortensia Häggmispel Korneller Måbär Oxbär Sibisrisk ärtbuske Syrén Tuja Ölandstok

Ett- och fleråriga växter och lökar som brukar klara sig för harar och rådjur:
brudslöja
daglilja
engelsk och sibirisk vallmo
fingerborgsblomma
kungslilja
Mose brinnande buske
ram, vipprams
smörboll
stormhatt
vippvallmo
... eller åtminstone för rådjur
akleja
blodört
daggkåpa
dragon
elefantgräs
fuchsia
gentiana
gul krokus
hasselört
höstöga
isop
julros
kejsarkrona
klosterlilja
krasse
krissla
kungsljus
kungsängslilja
lavendel
lysing
lök, olika
malört
nepeta
ormrot
pion
plymspirea
purpurklätt
pärleternell
riddarsporre
salvia
silverarav
sippor (anemoner)
sippor (hepatica)
snödroppe
snöklocka
sockblomma
stenkyndel
tagetes
temynta
tidlösa
tigerlilja
treblad
törel
vintergäck
åbrodd
Fler växter som inte uppskattas av viltet
Träd och buskar som brukar få vara i fred för både rådjur och hare
berberis
daggvide
druvfläder
fläder
gullregn
häggmispel
kaprifol
korallkornell
magnolia
måbär
oxbär
paradisbuske
rosenhallon
rönnsumak
sibirisk ärtbuske
snöbär
(svart aronia)
syren
syrenhortensia
try (olika slags)
De här får oftast vara i fred för rådjuren...
al
asp
mahonia
olvon
skogstry
spirea
svarta vinbär
syrenbuddleja
tibast
vidjehortensia
vresros
... och de här för hararna
alm (grövre än 15 cm)
ask (grövre än 15 cm)
björk (stammar grövre än 3 cm)
kornell
pil
sälg

Obs. Några säkra garantier för att man ska få ha trädgården i fred för viltet finns dock ej. Djuren ändrar sitt beteende år från år. Om det finns många djur som söker sin föda på ett och samma område kan de äta upp praktiskt taget allt.

TÅLIGA ROSOR som mycket sällan äts av rådjur,
inte behöver skötsel och som sällan får sjukdomar:

Finlands vita ros, även kallad Fylld pimpinellros (Rosa pimpinellifolia). 2,5 x 2,5 meter stor buskros med kaskader av dubbla, starkt doftande gräddvita blommor. Eldfärgade och röda höstlöv. Som solitär eller häck. Finns på tomt 20.

Abbotswood. 2,5 x 2 meter buskros översållad av rosa starkdoftande blommor och på hösten röda nypon. Växer även i norrlägen.

Single Cherry. 2 x 1,8 meter stor buskros med doftande enkla karminröda blommor med silvriga undersidor på blombladen. Svarta nypon. Bildar täta häckar och buskage. Skuggtålig.

Rosa X Cantabrigiensis. 3x2 meter buskros med ormbunksliknande, matta blad och gula svagdoftande enkelblommande stora blommor. Tidigblommande. Små runda orangeröda nypon. Lämpar sig som solitär liksom till häck.

Sacramentoros (Rosa Stellata Var. Mirifica). Buskros 1,5 x 1,5 meter buskros med grågröna blad. Enkla mångfärgade blommor i rosa till lilarosa med tydliga gula ståndare. Blommar rikligt från mitten av juni till augusti. Odlas i torra lägen, stenig eller grusig jord i sol.

Storblommig Igelkottsros (Rosa X Micrugosa). 2,2 x 1,8 meter buskros. 10 cm stora enkla, rosa svagdoftande blommor. Orangeröda nypon och orange blad på hösten. Skuggtålig.

Dart’s defender (Rosa Nitida). 1,5 x 1,5 meter buskros med doftande stora blommor i rosa, med inslag av violett. Talrika glänsande röda nypon och rödgula höstlöv. Skuggtålig.

George Will. 2x1,5 meter buskros med rosa dubbla starkdoftande blommor från midsommar till oktober. Höstfärger på de annars glänsande bladen, talrika nypon. Skuggtålig.

Syvdal (Rosa Davidii). 3x2,5 meter buskros, gles med eleganta bågformade grenar. Stora blommor i rosa, röda nypon som hänger som uppochnedvända päron. Skuggtålig.

Nyponros (Rosa Dumalis). 2,5x2 meter buskros med bågformade grenar. Blågröna blad, riklig svagdoftande mörkt rosa blom med enkla blommor en månad under högsommaren. Skuggtålig.

De första två åren ger man dessa rosor bra jord, vatten och några nävar gödsel. Därefter behöver man inte göra någonting.

Cilla Lundström.
www.juniper.se/tradvard
Fenja
Tack Cilla!
Vilken lista, kanonbra!!
Mvh
Fenja
pialotta
ja det verkar finnas en del säkra växter!
men som någon sa härovanför, det går nog inte att styra rådjurens ätvanor, så länge växterna inte är rent giftiga -tibast tex-så kan de nog få smak för det ena och det andra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon