Full version: Nävor med namn!
Tin
Köpte en näva som hette Kaukasisknäva geranium magnificum.
När jag tittade i uppslagsboken hemma så heter den Kungsnäva om man slår på G.magnificum.
Är det någon som vet om det är någon skillnad på dessa eller är det bara det svenska namnet?
Undrar också om någon har tips om det fins fyllda nävor?
// Tin
Mia, zon 3
En liten följdfråga:
Är det någon mer än jag som sett alla fina planteringar i Malmö, med massor med nävor? Kan någon hjälpa mig med namn på dem? De ser ut som brunnäva i blommorna, fast ljusblå eller vita.
Berith
Det finns ju vita brunnävor - se här! - finns kanske ljusblå också.
Helen i Piteå Zon 5
Kolla in dom här Nävorna!
http://www.sitecenter.dk/may-britts-have/hjemmeside/
Betty
Mera nävor...
Glendale Geraniums och ännu mer...Fotogalleri och en till... Geranium photographs.
Jag gillar verkligen nävor!!! wub.gif
Gossen Ruda
Jag kollade på etiketten till mina Kashmirnävor. Där står det Geranium clarkei. Svensknamnen kan ibland vara felsatta.
Betty
Geranium clarkei är det botaniska namnet.
Denna näva finns med namnsorterna
'Kashmir White', 'Kashmir Blue', 'Kashmir Pink' och 'Kashmir Purple'.
Här kan man läsa mer om Geranium.
Cilla
Jag har också sett att Geranium magnificum har olika svenska namn, både kaukasisk näva och kungsnäva.

Jag har köpt två plantor g. magnificum olika år och fått helt olika blommor, så antagligen är det lite snurr i nävabranschen. Det finns så många sorter!

Malmö stad är en av de första som satsat på att ha näva i sina växtbäddar för träd. De ger markskugga, täpper inte till jorden som t ex gräs gör och ger dessutom tillbaka mull när bladen vissnar. Förutom att de är stryktåliga och vackra.

Heja Malmö, dess parkchef och trädfolk!
Mia, zon 3
Har kollat lite på era länkar, och visst verkar det vara något som åtminstone liknar brunnävor, eller kanske någon som hette något med reflexa - betyder ju bakåtböjd, och det var lite så blommorna var.....
Ska försöka kolla närmre nästa gång jag är där!
Micke.trg
Har en ny Geranium i odling som heter " Rozanne" den har en mycket vacker blåfärg , har lagt in bild på några plantor i mitt album.
Dom blommar tyvärr inte ännu, men vilken dag som helst slår dom första ut. lägger in nya bilder då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon