Glad Amatör i Sthlm
Vill gärna läsa och lära lite mer om kompostering, och undrar om någon har bra boktips som jag kan fråga efter på biblioteket? Gärna om grunderna i kompostering, då jag inte har mycket "kött på benen" sen tidigare i detta ämne....
Tack tack smile.gif
KURT
Om man väljer någon av de nyare böckerna om kompostering på biblioteket (i detta fall böcker på SSB) så tycker jag inte att det är sås stor skillnad på dem.
Mia, zon 3
Jag tycker att "Lyckas med komposten" av Karin Persson är bra. Men MÅSTE man verkligen skilja på hushålls- och trädgårdskompost?
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,28-05-2004, 11:56)
Jag tycker att "Lyckas med komposten" av Karin Persson är bra. Men MÅSTE man verkligen skilja på hushålls- och trädgårdskompost?

Man kan ju behandla trädgårdsavfall som hushållsavfall, men det omvända kan ställa till problem. D v s en sluten kompostbehållare (hushållskompost) kan man kompostera allt i, men en öppen bör man inte kompostera allt i.
Gunnar
Visst kan du lägga lite trädgårdsavfall i en kompost för matavfall. Problemet är att det gärna blir mycket mer trädgårdasavfall, t ex alla löv, än matavfallskomposten har utrymme för. Därför är det ofata praktiskt att ha en sparat kompost för trädgårdsavfallet. Eftersom den normalt inte innehåller materia som attraherar råttor behöver den inte vara isolerad. Undvik dock trådkomposter som bara torkar ut materialet.

Hälsningar Gunnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon