Full version: Jättestor schersmin
Mia, zon 3
Hejsan!

Har på tomten en schersmin som är närmare 100 år gammal. Den är ENORM - säkert 5 meter hög och ca 1,5 m i diameter längst ned vid marken.
Eftersom den är så jättestor (och tät) så är det ingen picknick att gallra direkt, och jag tycker att den är fin som den är....
Nu undrar jag om den tar skada av att jag inte klipper ur gamla grenar?
Mia, zon 3
Ingen som vet....? sad.gif
uno
CITAT (Mia @ zon 3,26-05-2004, 09:40)
Hejsan!

Har på tomten en schersmin som är närmare 100 år gammal. Den är ENORM - säkert 5 meter hög och ca 1,5 m i diameter längst ned vid marken.
Eftersom den är så jättestor (och tät) så är det ingen picknick att gallra direkt, och jag tycker att den är fin som den är....
Nu undrar jag om den tar skada av att jag inte klipper ur gamla grenar?

nej
Sollan
Min schersmin är inte lika stor som din (lyllo dig...) men jag kan kanske bidra med något....
Ärligt talat gör jag inte så mycket åt mina. Under vintern brukar sambon försiktigt gallra ur lite av den grövsta veden (sker inte varje år). På våren brukar jag räfsa in lite löv under busken och uppepå det jord o lite gödsel. Sedan får den vara. Du kan se bild på busken i mitt album.
Tror inte att den tar skada av att du inte gallrar. Kan du fråga tidigare ägare hur de gjort? Ta det lite försiktigt med din gamling....wub.gif
Lycka till/sollan
Mia, zon 3
Det låter ju som om jag kan fortsätta "slöa" med gott samvete! laugh.gif

Tack för svar! wub.gif
Cilla
Många uppvuxna schersminer verkar må bättre av att få behålla dött inuti som stödpinnar. Jag gallrade ur min för några år sedan och istället för det döda burret som busken hängde på tidigare, blev den lite bräckligare. Plötsligt såg den också så gles ut...

Men de döda grenar som irriterar en kan man ju ta.

I de flesta trädgårdsböcker står att man ska gallra ur en schersmin för att få föryngring. Men buskar som mår så bra som din föryngrar sig alldeles utan mänsklig hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon