160kvm stort hus
Ja, rubriken säger väl det mesta.
Jag vill bygga en hörnsoffa på min balkong, helst med förvaring i sitsarna.
Har lite ideér, men vet inte hur jag ska gå till väga.

Nån som är bra på det?

Mvh G
Mi70
Martin timell gjorde en väggfast hörnsoffa /väggsoffa med förvaring i något av sina program, han skulle göra om ett tornrum, och satte dit dessa soffor. Det kanske går att söka på tv 4 och leta efter gamla avsnitt?
MimE
Jag tänker göra en väggfast soffa (med förvaring) i vårt kök och är inne på att använda limträskivor.

/Mimmi
Killensomvillhagrönafingrar
Jag skall bygga en soffa jag med, men mest kommer det nog vara en förvaring för stolsdynorna.

Jag kommer bygga på detta sätt.

1 Stommaterial rätt rejält 2tum2 eller liknande, slår ihop en avlångkub.

2 Utanpå sidorna av kuben sätter jag väggpanel (skall matcha huset) inget på undersidan och locket.

3 Sågar till en botten och ett lock av byggplywood. Sätter botten på plats

4 Tar locket som är 6 cm större än lådans inkl panelen och slår fast en list i underkant. Dessutom nitar jag fast ett liggunderlag ovanpå. Fäster den med gångjärn i långsidan mot väggen

4 Då jag har några meter vaxduk över (25 kr/m på Ikea) häftar jag fast detta på insidan lådan, låter även vaxduken gå upp på locket.

5 Eftersom det inte blir någotvidare bekvämt att sitta på ett liggunderlag har jag tänkt göra på detta sätt.
Mät lockets bredd och halva längden (med längden menar jag från armstöd till armstöd) Klipp ut tre st skummadrasbitar enligt dessa mått.
Så ett enda foder till dem alla dock med 3 cm kanaler emmelan.

6 Ta resten av tyget och klä liggunderlaget på locket.

Nu kan du fästa dynorna. Tanken är att en av de tre skummadrasbitarna skall sitta ,mot väggen som rygg stöd och de andra två som sitt dyna. När du inte sitter där viker du upp sitt dynan mot väggen så att den inte förstörs. I och med att du ändå har det klädda sittunderlaget på locket så ser det ok ut.

Dessutom är denna konstruktion tätt så att dynorna till de andra stolarna kan ligga där i.

Rörigt skrivet, om du vill kan jag göra en enkelritning som gör kaos till kosmos
wink.gif
160kvm stort hus
Perfekt!!!
Tack för alla tips, speciellt killensomvillhagrönafingrar, för den fina ritningen.
Jag skriver ut den och tar med hem....

Mvh G
Killensomvillhagrönafingrar
Under lunchen komm jag på att det kommer bli två soffor/lådor.
En för våra dynor och en liten mini för min dotter och hennes leksaker.

Om man bara kan övertyga henne om att lägga tillbaka leksakerna i lådan är en rolig lek det med så blir detta nog en toppen ide.
netaave
Vi hade bänkar som en hörnsoffa när jag hade balkong.
Vi gjorde även ryggstöd, en rostfri rundstav på väggen med kuddar som hängde i hällor. Det var himla bra på fönsterväggen för då kom man ut lite och slapp fönsterblecket i ryggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon