Hej,
Jag skulle bli lycklig om ville förmedla erfarenheter av att odla dofttry - lonicera fragantissima- i zon 1. Jag söker också med ljus och lykta efter en plantskola som säljer dessa buskar (skåne eller själland).
/Ylet
Jag får väl ändra min frågeställning då... Är det någon över huvud taget i vårt avlånga land (eller grannländer) som har erfarenhet av dofttry (eller syrentry för den delen)?
/Ylet
*Felix matte*
27-05-2004, 18:15
Detta hittade jag på nätet
Här kan du läsaHär, http://www.orst.edu/dept/ldplants/lofr4.htm kan du kika på Lonicera fragrantissima, även kallad vinterkaprifol, och hitta lite info om den också. Tyvärr är jag skeptisk på dess möjligheter i zon 4, jag vet inte heller någon som säljer den i Sverige men väl i England... Den lär ha klarat sig i Skåne i alla fall.
Sylvia
Jag hade en i zon 3 som jag misshandlade... Fick den av en plantskola och det stod zon 5 på den! Den fick stå i stor kruka intill södervägg och överlevde så två vintrar. Fantastiskt med sin sena blom.
Den frökällan eller sorten jag fick tag i måste ha varit mycket härdigare än zon 1, och den fanns iallafall för 5-6 år sedan i handeln. Den jag fick den av har tyvärr bytt ägare och därmed också sortiment.
Låter lovande Cilla! Jag ska ge mig ut på jakt bland plantskolorna i Skåne. Tack för hjälpen Cilla och Felix matte!
/Ylet