160kvm stort hus
26-05-2004, 10:44
Hej!
Jag letar febrilt efter info hur jag ska göra med mina pellisar....
Jag klickar på sök här men datorn bara snurrar och snurrar... Hinner förmodligen åldras innan jag får svar.
Frågan är... Jag har köpt hem pellissticklingar. Planterade dom för.. Kan det vara en månad sen? Alla har växt ordentligt, vissa mer än andra. Men så är det ju oxå olika sorter.
Men dom som har växt mycket på höjden ska man väl toppa?
Hur gör jag det? Och vart gör jag det? Är det bara att nypa av en bit?
Jag vet att jag ska ha en tidning hemma med info. Men vi håller på att renovera så allt är huller om buller.. *suckar*
Sen köpte jag två fuschia sticklingar. Och dom är planterade. Hur ska jag toppa dom? Det är ju bara en pinne rakt upp med blad.
Den ena skulle jag vilja ha som uppstammad, den andra är en häng, så den ska hänga...
Hur gör jag där? Tips?
Jag vet att frågan har tagits upp hundra gånger men som sagt, jag kan inte söka på den här datorn, den kommer ingenstans. Förmodligen för få gigabytes eller va f-n det nu heter.. *skratt*
Mvh G
Pelargonerna ska toppas ofta för att bli buskiga och fina. Har de rännt i väg mycket så toppar du en rejäl bit precis ovanför ett blad, du kan kruka sticklingen så får du en pelargon till. Annars tar du bara yttersta spetsen precis ovanför ett blad, du kan lämna kvar eventuella blomknoppar!
Fuchsian ska också toppas för att bli tät och fin, toppa precis ovanför ett bladpar där med. Den du ska stamma upp låter du växa till den nått den höjd du vill ha, sedan toppar du och håller efter blad och genar som kommer nedanför. Toppa det som växer ut ofta och skala inte nedre stammen helt ren innan den fått en liten krona upptill.
Lycka till!
Fenja
160kvm stort hus
26-05-2004, 16:16
Tack tack tack!!!!
Ska jag skicka sticklingarna till dig då?
*bugar och bockar i ren tacksamhet*
Mvh G
Så lite!! Spar dem så kan vi höras av i höst och byta pelargonsticklingar.
Mvh
Fenja
160kvm stort hus
26-05-2004, 16:25
Ja okej då....
Tack igen!!
Mvh G
Smekajsa
26-05-2004, 16:42
Har också köpt sticklingar som jag toppar å tar sticklingar i ett kör.....
på www.rockdala.com finns skötselråd för både pelargon å fuchsia
ett litet tips bara, utöver de goda råd du redan fått här på odla..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.