Christine
Kan någon säga vad jag ska göra med mitt Persikoträd som har börjat att blomma. Under hela vintern har det stått frostfritt i ett garage, men nu har den börjat att blomma, vackert men lite väl tidigt!
Cilla
Oj vad ljuvligt! Men tidigt verkligen. Jag gissar att trädet antingen är nyinköpt och därför har en annan tidsinställning i sig, eller att det varit varmt i garaget.

Nu när det väl kommit igång är det bara att rätta sig efter det. Ställ det så ljust som möjligt inomhus (och där ni kan njuta av det!), låt det blomma och grönska och avhärda det sedan lite försiktigt när frostrisken är över. Vänj det vid utelivet genom att ställa det ute en del av dagen till att börja med, och sedan allt längre tid. Vänta minst en vecka innan det får direkt solljus, molniga dagar på våren brukar vara bra avhärdardagar.

Om du ska ta in det också nästa år kan det vara bra att det får stå ute till dess det avsomnat ordentligt. Hur länge beror på vilken sort det är och vilken zon ni bor i. Om det somnar och sedan ställs lite kallare borde det komma igång senare nästa vår.
Christine
Hej Cilla

Jag köpte persikoträdet förra året på vår/sommaren och det fick stå ute på altanen hela sommaren och hösten.(Och eftersom jag bor i Zon 4-5 så såg jag till att det var den sorten som var mest tålig.) När senhösten kom så ställde jag in det i garaget, där det fick övervintra tillsammans med övriga växter.
Men nu är det väll bara att ge sig ut i garaget och leka pollinerare.
Tack för alla bra tips och råd.
Cilla
Det är säkert lite "ur fas", dvs van vid säsongerna från det ställe söderöver som det kom ifrån. Kan ta flera år att fasa in igen, med samma metod som du använt och nästa vinter lite kallare än du haft i garaget.

Nu när det börjar blomma behöver det ljus för att må bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon