Mi70
Vad kan det bero på?! På mitt persikoträd finns det vid grenvecket på några ställen, en fnasig, lite mörkare bulle. Ur en av dessa, har en kletig ring av tjock vätska, lite som honung, samlat sig. Är trädet angripet av något? Det har blommat finare i år än någonsin, och förra året bar det mycket frukt. Dessa skorviga bullar har funnits sedan vi flyttade in för två år sedan, så det är egentligen inget nytt.
Cilla
Låter som gummiflöde. Finns ofta i prunusträd som
- inte riktigt är byggda för vår vinter och vårvinters stora temperatursvängningar
- kvävegödslas för starkt och för sent på säsongen
- dåliga markförhållanden, ofta för odränerat eller lerigt
- beskärs grovt eller fel (men det gäller ju inte ditt träd)
- får angrepp av av insekter (mindre vanligt i Sthlmstrakten iallafall)

De flesta prunusar kan leva med det. I mer sällsynta fall i Sthlm orsakas det av stam- och baldbakterios, som syns genom att unga skott vissnar strax efter de slagit ut, senare osm runda eller ovala, insjunkna fläckar på grenarna. Detta är en allvarlig bakteriesukdom, men som sagt inte så vanlig i Sthlm som i södra Sverige.

Åtgärder mot gummiflöde är att minska de faktorer osm kan ha orsakat det.
Mi70
Tack Cilla, vad du kan mycket om träd!!! biggrin.gif smile.gif

KÄnner mig mindre orolig, min Frost är ju min stolthet, ser med spänning fram emot min tredje säsong med trädet, första året vi flyttade in (trädet är 4 år gammalt) blommade det inte, andra året (dvs förra) blommade två grenar på trädet, och på dessa två grenar kom det 30 persikor- den allra första skörden som trädet producerat fick jag sedan höra från de som planterat det! smile.gif laugh.gif

Och iår, så har HELA trädet blommot, fullkomligt översållat med intensivt rosa blommor på bara grenar för några veckor sedan. Jag undrar hur mycket frukt det blir iår! wub.gif

Trädet står ganska bra tror jag, liksom på en liten kulle, väldränerat i god jord där fukten aldrig står. Beskär trädet gör jag ju inte heller....... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon