Looser
Hej alla!

Nu när grillsäsongen har kommit igång på allvar så skulle jag gärna vilja ta del av era favoritrecept på grillsåser. Det får gärna vara kalla såser.
Önskar såser som passar till kyckling, kött, korv... ja allt!
Tack på förhand,
Mvh
Anna
MimE
Jag har just upptäckt att Knorr har nya kalla såser i 3-pack som ska blandas med 2 dl creme fraiche.

Jag har testat "Dill and Lemon" och "Exotic Mango" och blandat dem med 2-3 dl gräddfil istället och de har smakat mums.

Vi har använt dem till både kött och som dip.

Sedan brukar vi använda Cantadou mjukost istället för kryddsmör till grillat. Jag är speciellt förtjust i pepparrotvarianten.

(Nu var det säkert riktiga recept du ville ha men någon gång kanske du har bråttom. sleep.gif )

/Mimmi
Looser
Hej,

Jag tar tacksamt emot alla förslag.
Dessa lät väldigt lätta och goda.
Ska prova!
Tack så mycket.

Mvh
Anna
Sulan
Jag brukar koka upp en näve soltorkade tomater och mixa dem tillsammans med en rejäl näve basilika, en eller två stora vitlöksklyftor (kan förvällas med tomaterna för mildare smak) och en lagom snutt av någon ost som råkar finnas hemma (feta, västerbotten eller cheddar är jättegott - eller parmesan, men det får jag inte servera hemma). Fixar sedan till konsistensen med (lätt) creme fraiche och så smakar man av med flingsalt och nymalen svartpeppar.
Lite creme fraiche ger en fast kräm som passar bra att bre på bröd och vill man ha "såsigare" konsistens drar man i mer creme fraiche.
Äter ALLTID detta till lammkotletter!

Sulan
evelina
I mitt tycke den godaste bland alla såser!
Bodde i Colorado ett par år och där grillade man jättemycket.

Godast är den om man gör den dagen innan så den får stå och gotta till sig.

Fräs en gul lök i 2 msk olivolja,utan att den tar färg.Tillsätt 2 tsk curry och
saftan av en citron.
Rör i 1 flaska chilisås hot.
Krydda såsen med salt,svartpeppar lite chiliflakes eller färsk chili och lite tabasco efter tycke och smak.
Servera den varm eller kall.
Håller länge i kylskåp så gör gärna en större portion.

Sen kan jag rekommendera Morotstzatziki till grillad fisk,gör den dagen innan.

Riv morötter och blanda med vitlök och matlagningsyoghurt,lite olivolja och nymald svartpeppar.garnera med svarta oliver (med kärnor)

Hoppas det kommer att smaka tongue.gif
Mi70
Den BÄSTA grillsåsen jag smakat, är också enkel att göra för man har ofta alla ingredienser hemma! Jag använder den alltid och får alltid berätta om receptet för de som smakat!

Grillsås för 4 personer

1 smulat lagerblad
1-2 tsk torkad oregano
1 riven vitlöksklyfta
salt o peppar
2-3 msk chilisås (det blir faktiskt godast av en ganska tomatig chilisås, jag brukar använda heinz chilisås)
3/4 dl olja
1 msk soya

Blanda allt väl och låt stå och dra ett tag! wub.gif tongue.gif

Ät sedan och NJUT........!
cinis74
Jag brukar göra två kalla såser med matalgningsyoughurt som grund.

1. Smaksätt med sweet chilisås och vanlig chilisås. Mängd=styrka, efter smak.
2. Riven gurka och mynta. Jättefräsch och god.

Båda dessa såser brukar vara väldigt populära hos vänner och bekanta.

Mvh
vickeva
vanlig creme fraiche (lätt brukar jag ta) med vitlök och pressad lime... mums till grillat

eller gräddfil och mango chutney (gärna lite vitlök också)

eller gräddfil och mosad banan och curry... oh vad härligt att vi har hela grillsäsongen framför oss...
*Felix matte*
Till dagens grillade kotletter gjorde jag min favoritsås
Creme Fraiche, lite salt och svartpeppar, gräslök och persilja.... Mmmums!
netaave
Här i familjen är vi några stycken som måste hålla igen lite. Jag brukar därför ta yoplaite 8% fraiche och krydda med dom kryddor jag har på det grillade, ibland piffar jag till den lite med gurka eller ananaskross.
Kattgräs
God kall sås till grillad kyckling (eller fläskkotlett, kall kassler med mera):

Creme fraiche (antingen "fet" eller "lätt")
Salt
Lite svartpeppar
Dragon
smile.gif
Looser
Tack alla för era recept!
Nu har jag fått massor med ideér.
Provade faktiskt Mi70:s förslag ikväll, och den rekommenderas varmt.
Supergott!!!!!!!!!
Längtar redan tills nästa grillkväll då man får prova fler recept.
Mvh
Anna
Mia, zon 3
En god sås till det mesta i grillväg - men särskilt till lite orient-inspirerat:

Tärna två mogna mango, blanda med 4 dl yogurt, 1 dl mango chutney och ½ dl klippt gräslök.
Förvara svalt till serveringen.
lynx
Jag ser att du har fått svar för att ha grillsåser hela säsongen, men måste bara tipsa om denna, en härlig sås till grillat kött i alla former:

SOMMARSÅS 4 port
½ liter jordgubbar och 1 st salladslök finhackas. Blanda med 2 msk pressad citron, 1 msk olja, 1 msk vatten, 1 msk farinsocker el sötningsmedel, 2 msk hackad persilja, ½ tsk salt, ½ krm svartpeppar, ½ krm cayennepeppar. Låt såsen stå en stund och "gotta till sig", den blir bara bättre.

Ett plus är att den dessutom är mager...

Någon har kallat detta för "kärringsås", men efter dubbel dos av cayennepepparen blev det tyst... Kan alltså varieras i hetta efter smak.

Smaklig grill!

Lynxan
caffelatte
Många såser som låter jättegoda.... här kommer en till, perfekt till grillad lax eller annan fisk:

2 avocado
1/2 gul lök
2-3 msk creme fraiche
några droppar pressad citron
salt, peppar och tabasco

Mixa med mixerstav eller matberedare (om du hackar löken fint går det att mosa med gaffel också).
Ranunkel
Kall citronsås

En enkel och god kall sås till grillad och stekt kyckling är

1 burk matlagningsyoghurt
saft och rivet skal av citron
någon sked honung

smaka av med salt och en gnutta peppar
Låt stå och dra till sig en stund i kylen

Passar också utmärkt till ungsrostade rotfrukter som man kanske har till kycklingen.
mkall
Någon som har recept som följde med Webergrillen? Jag har rört bort min bok, men minns att det fanns ett par goda såser i den. Jättekul om nån har den kvar o orkar skriva ner i så fall!

Mvh Mattias
zaaritha
Vadå "grillsäsong"??
Kallt o jäkligt!!
Ingen riktig vår!!
ninnisky
här kan man hitta diverse såser
http://www.weber.com/bbq/pub/recipe/catego...ry.aspx?c=sauce
Monica
Ytterligare ett förslag:

Mixa eller grovhacka en god portion Ruccola sallad samt vitlöksklyftor (frivillig mängd). Blanda i matlagningsyogurt och salta/peppra. Låt den stå till sig lite och ät till grillat kött. Supergod.

Annars går det bra att blanda i kryddblandningen Persillade eller Rouille (ca 1 tsk) i en burk lättcreme fraise. Låt stå lite och ät till grillat.
KURT
Jag har sett exempel där man använt marinaden som köttet legat i för att smaksätta kall sås med. Det är ju inte så bra när det har legat rått kött i marinaden!
AndreasBlomquist
Få saker slår väl en vanlig enkel tzatziki. Helt underbart gott till grillat fläsk-, nöt- och kycklingkött!
psykot
Kul med alla tips på goda såser!

En kall sås på Chevre (osäker på var det ska vara eventuella ´` ovanpå e:na) är min favorit, enkelt och gott, särskilt för alla oss som gillar ost. Passar särskilt bra till lamm, men jag har testat till allt från fläskkarré till grillad fisk.

En bit chevre (skiva på två-fyra cm) till en burk creme fraiche av valfri fetthalt, tyvärr stämmer ju fetare desto godare...

Mosa osten med en gaffel och blanda ihop ordentligt med cremefraichen, rör i lite salt, nymald peppar och en skvätt citron. Den blir godast om den får stå och svälla ihop nån eller några timmar.
zaaritha
1/2 dl olja
2 msk soya
ett paket juice; apelsin eller äpple
cayennepeppar
salt
vitpeppar
paprikapulver

Detta är alltså en marinad!
Ingen sås!!
netaave
Tzatsiki a la Neta

1 l 3% naturell youghurt
2 gurkor
½ kinesisk vitlök eller 1-2 klyftor
ca 1 msk olivolja
½-1 krm nymalen svartpeppar
ca ½ tsk saltsalt
oregano, torkad.

Låt youghurten rinna av i ett kaffefilter gärna över natten, den ska vara fast i konsistensen.
Skala och ta bort kärnhuset på gurkorna, riv dem grovt.
Lägg gurkrivet i en trådsil och salta. Rör om och låt den rinna av väl.
Riv eller pressa vitlöken.
Rör youghurten med olivolja till önskad konsistens
Blanda i gurka och vitlök, smaka av med peppar och ev mer salt.
Pudra över lite smulad torkad oregano.

Tzatziki när du har bråttom

Blanda två skalade urtagna och grovt rivna gurkor med lite salt, lägg i trådsil och låt rinna av under tiden du smaksätter matlagningsyoughurt med 1-2 pressade vitlöksklyftor och svartpeppar.
Tryck gurkmassan mot silen med baksidan av en sked innan du blandar ner den i youghurten.
Salta ev. lite mer och strö på lite oregano.

Prova även att byta ut gurkan mot grovt rivna rödbetor eller grovrivna morötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon