Christine
Kan någon säga vad jag ska göra med mitt Persikoträd som har börjat att blomma. Under hela vintern har det stått frostfritt i ett garage, men nu har den börjat att blomma, vackert men lite väl tidigt!
Gunvor Nilsson
Christine, du skulle ha lagt in din fråga i träd och busk-avdelningen så hade du nog fått svar av vår trädexpert Cilla! Nu läser hon inte alla avd. så du får nog inget svar här! unsure.gif
Virgo
hej,

Tyvärr så är det nog kört!
Persikoträdet kommer att överleva, men det blir inga frukter såvida du inte "befruktar" blommorna och vräker på ljus o värme.

Gjorde nåt liknande med mitt persikoträd för många år sedan. Det stod ute mot södervägg och jag lindade in trädet på senhösten med en linneduk.
Helt vansinnigt fick jag reda på i efterhand. På våren när jag tog bort duken så fanns en massa blomknoppar som inte blev något.

Persikoträd blommar ju rätt tidigt och nattfrosten brukar ta död på blommorna, samt att det knappt finns några insekter som vaknat till liv.

Numera finns ju rätt tåliga persikoträd, men viktigt är söderläge och skydd för nattfrosten.

När mitt växthus mot söderväggen blir klart så blir det ett persikoträd igen.
Det är en fröjd att plocka sina egna persikor, de är så goda.

CITAT
Christine, du skulle ha lagt in din fråga i träd och busk-avdelningen så hade du nog fått svar av vår trädexpert Cilla! Nu läser hon inte alla avd. så du får nog inget svar här!  

Jag tror nog i alla fall att Cilla läser vartenda inlägg! laugh.gif

Sylvia lägger nog in detta under rätt rubrik, tror jag.
Sylvia
Jag hade en sådan persika som blommade på tok för tidigt. Och så fick den krussjuka varenda år så jag tog bort den förra sommaren och satte dit persika 'Frost' istället. Nu väntar jag vad som händer i vår, knopparna sväller redan lite när det är så varmt... huvva!
Sylvia
Cilla
Det är inte alls kört. Ha den som inomhusplanta till dess det blir varmt i vår, avhärda den och låt den långsamt vänja sig vid våra säsonger. Njut av blommen och följ Wilhelms råd - pollinera med liten pensel inomhus.

Se svaren i avdelningen om träd och buskar, där du också ställde frågan!
Cilla
Ojdå, ursäkta. Blev lite snabbt detta - svaret kom visst på fel eller rätt ställe. Jag har svarat lite mer utförligt tidigare i detta ämne. Sylvias och Virgos erfarenheter är också väl värda att lyssna på. Nästa gång du väljer trädsort är det värt att se till att det blir det mest frosthärdiga - persikoträden varierar lika mycket som de svenska äppelsorterna. Men å andra sidan är många frosthärdiga persikoträd individuellt anpassade efter ett annat klimat också, så vissa får man behandla som inomhusväxter med ett "avhärdnings- och programmeringsprogram" som kan ta ett par, tre år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon