Full version: Sned, trasig en
Cassiopeia
Den här stackars sneda enen står på vår sommarstugetomt. Stammen har nästan gått av på ett ställe men den verkar leva ändå (den är ju grön). Bör jag försöka stadga upp den på något sätt, i så fall hur?
Vore synd att såga ner den, i så fall får den hellre vara sned tills den dött. Det är ju en skogstomt så jag tycker att den är charmig.

MVH Cassiopeia

Fialotta
Den ser rolig ut laugh.gif
Undrar vad som hänt...hur den växt så...tänk om träd kunde tala rolleyes.gif smile.gif

Jag skulle ha den så tills den inte själv vill längre rolleyes.gif
KURT
Det borde gå att sätta ett brett band som man kan spänna mot en stolpe (spännband) och på så sätt allt eftersom "dra" den rak. Men bandet måste i så fall sitta under det område där den "nästan gått av", dessutom måste man se upp så att bandet inte skadar barken. Se tidigare diskussion om ett lutande träd:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...bac93b2a864ff37
Cassiopeia
Tack för svaren maudan och KURT.
Jag tror faktiskt att den får vara som den är, det är charmigt eftersom den är så speciell.
Cilla
Härligt växtsätt! För träd och buskar är det mesta möjligt...

Jag skulle inte satsa på att få den rak - den är för gammal och dessutom fin som den är - men att stötta den med påle nedåt så att den kan leva länge som den är. Bred planka/skiva under enen, stödpinne nedåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon