Full version: Vackert träd
Cassiopeia
Det vinröda vackra trädet växer på gården där jag bor, är det någon som vet vad det är för något? (Bilderna är tagna idag.)
Jag tycker det är så fint, skulle vilja ha ett sådant.

Bengt i Särö
Hej.
Det är en Prunus (släkte) antagligen en Prunus Pissardi Nigra även kallad
Blodblommon,den förekommer även som träd och buske,den brukar bära
frukt när den blir äldre därav namnet Blodplommon.
Hälsningar Bengt i Särö
Cassiopeia
Tack för svaret!
Jag tycker det där trädet är så otroligt vackert. wub.gif

Kan jag ta skott från trädet på gården och plantera? I så fall, hur gör jag det?
Vart kan man annars få tag i ett sådant träd?
Hannele
Finns också liknande med röda blommor; mörkbladig purpurapel Malus pourpre 'Royalti'

Cassiopeia
Det var också ett väldigt vackert träd Hannele. Fast jag skulle nog helst vilja ha blodplommon, jag är väldigt förtjust i just de vita blommorna mot de purpurfärgade bladen.
Cilla
Den var vacker, Cassiopeia. Härligt bladverk, exotiska blommor! Tycker också det ser ut som en Prunus Pissardi, Nigra. Blodplommon brukar finnas i handeln, men är inte säker på att det är just denna de brukar ha. Ring runt och kolla!

Rotskott är enklare att ta än sticklingar, prunus brukar inte vara helt lätt i sticklingform.

Hannele - jag har också en Malus Royalti och en Malus Profusion (moerlandsii) - båda nya. Hittills gillar jag Profusion bättre - blommorna doftar starkt och är mer "normalt" röda än kungligheten. Men naturlitgvis måste man ha båda två... Ska bli kul att se skillnaderna på frukterna till hösten.

Malus profusion (en av purpuraplarna)

Inte vill man beskära eller glesa ur i en sådant blomhav!Dessutom doftar blommorna starkt.

De nyutsprunga bladen är rödaktiga, men blommen är klart mer färgstarka och syns väl.

Malus Royalti

Bladen är glansigt röda och hinner slå ut under blommen, som är mörkare än på den tidigare. Blommorna är närapå doftlösa. Bladverket är glansigt mörkrött och grönt.

Jag har glömt - hur ser dessa ut på hösten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon