Den var vacker, Cassiopeia. Härligt bladverk, exotiska blommor! Tycker också det ser ut som en
Prunus Pissardi, Nigra. Blodplommon brukar finnas i handeln, men är inte säker på att det är just denna de brukar ha. Ring runt och kolla!
Rotskott är enklare att ta än sticklingar, prunus brukar inte vara helt lätt i sticklingform.
Hannele - jag har också en Malus Royalti och en Malus Profusion (moerlandsii) - båda nya. Hittills gillar jag Profusion bättre - blommorna doftar starkt och är mer "normalt" röda än kungligheten. Men naturlitgvis måste man ha båda två... Ska bli kul att se skillnaderna på frukterna till hösten.
Malus profusion (en av purpuraplarna)
Inte vill man beskära eller glesa ur i en sådant blomhav!Dessutom doftar blommorna starkt.
De nyutsprunga bladen är rödaktiga, men blommen är klart mer färgstarka och syns väl.Malus Royalti
Bladen är glansigt röda och hinner slå ut under blommen, som är mörkare än på den tidigare. Blommorna är närapå doftlösa. Bladverket är glansigt mörkrött och grönt.Jag har glömt - hur ser dessa ut på hösten?