Full version: Bonzai?
MariaS
.
Cilla
Jajamän, det kan det nog. Finns de som blir stora som små träd, de som håller sig små och de som har röda och gröna blad.

Jag inhandlade själv en häromdagen. När de illröda bladen sticker ut från grenarna är det svårt att inte tycka om den.

Slå på www.google.se på Cotinus coggygria så får du bilder.

Blommorna ser hellatjo ut.
MariaS
Efter att ha valt mellan ett antal olika sorter, såg jag något?! wub.gif i denna plantan. Återkommer med bilder vid senare tillfällen.

MariaS
Cilla
På Zetas i Stockholm har de ett exemplar som det nu på våren är svårt att inte bli förtust i. Det är en grov buske, mer som ett träd, 2,5 meter högt och brett kanske, och den beskärs lite hipp som happ för att de illillröda bladen ska springa ut direkt från dolda ögon i grenverket. Den lyser verkligen nu!

Smokebush eller smoke tree heter den på engelska. På svenska har vi tydligten sett blommorna som peruker, perukbuske. Jag är lite bekymrad över blomningen. På en naturtomts vilda del kan det se lite lattjo ut med den, men jag kunde inte låta bli. Har ingen aning om blommorna på min sort kommer att bli röda eller vita.

Visst är det kul när man hittar en sort och dessutom en individ som man charmas av! Vore kul att se bilder på din.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon