Varför trillar blommorna av min paprika? Deras skaft torkar ihop vid basen ett par dagar efter de slagit ut och hela blomman med skaft och allt trillar av. På det viset kan det ju aldrig bli några frukter. Vad är det som händer?
De knoppar som inte slagit ut ser fina och välmående ut, plantorna är stora och fina (40-50 cm höga). Jag tycker själv att jag är duktig och låter inte jorden torka ut. Näring får de med jämna mellanrum. Men det är första gången jag odlar paprika (med frön från en röd konsum-paprika), så det kanske är något jag missat.
De står inomhus i söderfönster, men får komma ut på balkongen och lufta sig fina dagar. De står i stora krukor. Hoppas ni kan hjälpa mig, jag blir så ledsen om alla blommor ska gå detta öde till mötes.
..opollinerade blommor trillar av......hjälp till lite med en pensel eller bara peta runt med fingern och se om det blir nån skillnad...
TeliaNet
26-05-2004, 21:51
det hände mig idag och jag tror även det kan bero på för lite vatten, näring och värme. min har nu då stått ute om nätterna.
Jag har vispat runt i blomman lite försiktigt med en mjuk pensel, till och med mellan de olika plantornas blommor. Jag tycker att det borde ha räckt, för frömjölet rykte om blommorna. Om de inte blev pollinerade av det, ja då kan inte jag hjälpa dessa blommor med det.
De står precis bredvid balkongdörren, som öppnas och stängs rätt ofta. Kan tillfälligt kallt drag ha någon betydelse?
MRLINDELL
27-05-2004, 06:04
Det kan också bero på hur man penslat. Alla blommor får inte frukter heller. Ställer man dem ute ibland och luftar behöver man inte pensla, det är det bästa sättet.
På mina paprikor ramlar alltid ungefär hälften av blommorna av, det brukar bli paprikor ändå så det räcker! speciellt de första blommorna faller, ha tålamod o pensla på!
MRLINDELL
31-05-2004, 16:54
Det är som du säger, ungefär hälften bär frukt antingen om man pillar eller ej. Det där med pensel är bara gammalt skrock som gör mera skada än nytta. Jag penslar inte mina och får ändå fler paprikor än grannen som pillar utav helsike. Mitt stående råd är att låta plantorna vara, vattna inte ihjäl dem, låt dem torka ut ordentligt, tro inte att de blir dubbelt så stora bara för att man göder mycket etc etc.
Ja trodde att paprikor skulle trivas i växthuset är det fel
har inte prövat förut då kanske det skall sättas i en kuka så de kommer ut ibland mina ser ut att ha knoppar
vad göra
CITAT (ariana @ 31-05-2004, 23:56)
Ja trodde att paprikor skulle trivas i växthuset är det fel
har inte prövat förut
De flesta paprikor tycker om att växa i växthus. Se bara till att det inte blir för hett och fuktigt, vanlig ventilation räcker. Men odlar man paprika inomhus(eller i växthus också för den delen) så kan man ta ut och "lufta dem" sommartid, det är helt ok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.