Full version: basilika
peji
Varje år frösår jag olika sorters basilika inomhus och planterar sedan ut småplantorna. Men jag lyckas aldrig få riktigt fina plantor.
Är det någon som har något tips?

Pernilla
KURT
Problemet kan vara att du planterar ut dem! De vill verkligen inte ha det kallt (inte under 15 grader!). Dessutom mycket näring och inte alltför torrt, mycket ljus. Kommer de igång att växa så bör man plocka toppskotten regelbundet så att de förgrenar sig.
Mia, zon 3
Jag har testat några olika sorter, och de småbladiga är generellt sett mer tåliga än de storbladiga på friland. Det ska finnas härdigare sorter, ganska nyss utkomna tror jag....
Men de är kinkiga, under 10 grader verkar de inte alls gilla!
littlegem
Intressant fråga:

Kan någon som bor i Stockholmstrakten säga när det är dags att plantera ut basilika här? Provar för första gången denna art i fönstret men det är på landet jag vill ha dem.

Skall jag vänta bortåt midsommar?
KURT
CITAT (littlegem @ 31-05-2004, 23:07)
Intressant fråga:

Kan någon som bor i Stockholmstrakten säga när det är dags att plantera ut basilika här? Provar för första gången denna art i fönstret men det är på landet jag vill ha dem.

Skall jag vänta bortåt midsommar?

Skall de planteras på friland så måste man nog vänta till midsommar, skyddat söderläge är bra. Men de vill ha ganska intensiv skötsel, vatten, gödning och regelbunden plockning av skott för att förgrena sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon