Irganox
27-05-2004, 03:36
Hej,
Jag är alldeles ny i forumet, och lika ny gällande trädgårdsarbete, så ni fär ursäkta mina dumma frågor.
Jag undrar hur man bäst får fart på basilika. Jag har fått den att behålla sin grönska, men den växer ju inte. Problemet kanske ligger i att jag plockar väldigt mycket från den, men det är ju det man ska ha den till.
Är det någon skillnad på basilikan man köper i en trädgårdshandel och den man köper på Ica? Kan man skära av stjälkar och driva upp dom i ett vattenglas i köksfönstret? Som sagt, dumma frågor, men hoppas att ni kan hjälpa mig ändå!
Den man köper i grösaksdisken är hårdare driven + att man ofta har fler sorters basilika att välja på i trädgårdshandeln. Sticklingar kan man ta och sätta direkt i jord eller i vatten, se :
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...bac93b2a864ff37
Den basilika jag köpt på ica och försökt behålla har inte riktigt velat sig. Däremot citronmeliss och koriander har gått jättebra på friland, nästan lite för bra kanske.
Basilikan vill inte ha det kallt, allra bäst mår den inne eller i växthus.
/Åsa
Mia, zon 3
27-05-2004, 15:35
Basilika gillar vanliga fönster! Och vill man ha stort urval så är nog det allra bästa att köpa fröer. Det är kanonlätt att så basilika!