|
Var en tur till en större blomsterhandel/handelsträdgård söder om Malmö häromdagen och tyckte sommarväxterna var dyra, eller har jag fel för mig. Vad betalar ni för sommarplantor? Exempel:
Enstänglad dahlia 12 kr Lite större dahlia 29 kr Liten sommarflox 12 kr Liten flitiga lisa 7-8 kr Dubbel flitiga lisa 29 kr Sommarnejlika 12 kr (tror jag det var) Afrikans magurit 29 kr (heter det så?)
Jag har varit på närmar plantskolor (nordväst om Lund) och de kändes billigare, men en utflykt är ju alltid inspirerande, men det är roligare om det är prisvärt.
I mina öron så låter det som ganska normala priser ändå, beror förstås på storleken och kvalitén på plantorna...Bra kvalité kostar oftast mer än partiplantor som är hårt drivna.
Blommorna för 29 kr var lite större och flerstänglade i en rund lite större kruka men de billigare var i en fyrkantig plantkruka och inte spec. stora. Kvaliten verkar bra, men har för mig att förra årets inköp låg på halva priset och de var fantastiskt fina hela sommaren.
Jag får nog åka förbi den handeln och kolla.
Tycker också att det låter som rätt så normala priser men det beror ju som sagt på kvaliteten..... Jag bor i Stockholm och där varierar priserna kraftigt. I blomsterbutikerna i de "finare" områdena är allt myyyyyycket dyrare än i andra områden trots att det är samma typ av plantor, så det lönar sig nog ändå att leta runt lite....
myskmadra
27-05-2004, 10:06
Igår köpte jag polkagrisfärgade lejongap på ett torgstånd för 22 kr stycket. Rättså dyrt men det var inne i Stockholms centrala delar. Och blomfärgen var vacker och inte så vanlig.
Jag tycker det lät ganska hyfsat, men så bor jag uppe i Norrland också. Tror inte du får en Marguerit för 29 kr här i närheten iaf. Penseerna kostade i år 8.90 på trädgårdshandeln o 6.90i affären. Pellisar kring 44-50 kr st frö vanliga röda. För många år sedan, ca 10 så kostade ageratum 7 kr, tobak 9 kr, Flitiga Lisa 9 kr osv så därför tycker jag att de där priserna är hyfsat bra.
Oj va dyrt, kanske vi är lite bortskämda här i skåne?
Där jag brukar handla, en litet växthus som har bara sommarblommor utanför Kävlinge, kostade penseerna 4,50 st och de var mycket stora och fina. Krukan var nog 7-8 cm rund och fylld med rötter. De är fortfarande fina. I den större handelsträdgården i närheten såg jag att de kostade knappt 3 kr, men de var inte alls så stora.
Jag kanske åker en tur till min lilla affär, jag återkommer.
andersen
27-05-2004, 18:55
Jag tycker att det värkar billigt, men som flera andra säjer det skiljer på kvalite så det är lite vanskligt att säja att det är dyrt eller billigt. Annars så tycker jag så här, vad gör det om det skiljer ett par kronor per planta, det är ju våran hobby vi talar om och då får det väll kosta ett par kronor eller? Och om vi jämför med dom som har golf som hobby så kommer vi billigt undan eller hur forumsvänner  jag tror att jag lägger ner kanske 1500-2000kr per år och det är väll en billig hobby, sedan får jag ju grönsaker och bär i återbäring som säkert gör att jag går +-0. Det blev ett litet sido spår ang billiga sommarväxter hoppas att det är ok.
Tyckte nog att de priser du Näcken betalat för dina plantor är rätt OK. Jag har visserligen inte betalat mer än 15:- för min rosa margerit och pellisar kan man köpa 5 för en hundring. I övrigt håller jag helt med Andersen - det här är ju vår hobby och då måste det väl få kosta lite! Hur mycket kostar det inte att ha t.ex. golf som hobby, för att inte tala om dragracing och andra motorsporter...
*Felix matte*
27-05-2004, 21:31
Går jag till blomsterhandlarn och köper en bukett så kostar den 150 - 300kr.... håller i max 1 vecka Plantor får kosta .... de ger mig fägring en hel sommar
 Det var inte för dyrt tycker jag,priserna var rätt normala tänk; det kosta att driva upp plantorna.Jag har inte satt ut en ända sommablomma än,alla står och trängas i växthuset.De jag frösådde,tagetes 3 olika sorter,dalia och heliotrop.Pellisar och fuchsia står på altanen.Jag köper knappt några sommarblommor,kanske någon på rea.7Renate
Det var billigare! I min lilla sommarhandelsträdgård utanför Kävlinge kostade margeriten 19 kr, flitig Lisa, Petunia mfl. 4-4,50 kr och dubbel flitig lisa 20. De odlar upp själva från frö eller liten planta, så det är kanske därför det blir billigare. Där fanns massor att välja på, varför åka långt iväg när jag hittar lika fina och billigare närmre. Fast en utflykt ger ju alltid ny instiration.
Visst får en hobby kosta, men varför köpa dyrt om jag kan hitta bra och billigare och dessutom mindre och mysigare inköpsställe? Är det billigare kan jag ju köpa mer, eller få pengar över till annat, iallafal jag är inte pojken med guldbyxorna.
Vad heter blomsteraffären vid Kävlinge? Jag vill nog ta mig en titt där...
Jag kan annars tipsa om att jag har köpt jättebilliga blommor på Gustav Adolfs torg i Malmö: pelargoner kostar 15 kr, hängpetunia 20 kr, million bells 20 kr, någon silverfärgad luden sak med långa rankor 20 kr (har sett den för 35 kr på flera andra ställen). Alla plantorna är kraftiga och fina, ingen 2:a handssortering. Jag tänker fylla hela balkongen!
/ Anna
men Anna, du ska ju komma ut till Allväxtcenter där jag jobbar! Också egenodlat, men priset på silvernjurvinda (tror det är den du syftar på, eller så är det rabatteternell) har jag inte i minnet. Är man dessutom med i skånska trädgårdsföreningen får man automatiskt 10 %
Höjs blommor heter affären, den ligger från kävlige mot Lödde, någon kilometer efter kävlinge står det en skylt "Höjs blommor" till höger.
Är nästan aldrig i Malmö, men krukväxter köper jag i Malmö på Oasen vid Drottningstorget, bra sortiment och priser.
Allväxtcernret var ligger det, vad har ni för sortiment, är det värt en utflykt?
Allväxtcentret ligger på Lundavägen i Åkarp.
...och har en alldeles egen hemsida som jag håller på och uppdaterar för tillfället *pust* Där står det hur man hittar dit. AllväxtCenter
Trevligt med hemsida, skoj med lite inspiration. Jag får ta och kika förbi en dag efter jobbet. Har ni blåbär? och vilka rekommenderar du?
Jodå, nog har vi blåbär alltid. Amerikanska blåbär och lite olika sorter av hybridblåbär. Vilken jag rekommenderar beror förstås på vad syftet med busken är - en del vill ha något i storlek som liknar våra inhemska blåbär och då får man förstås hoppa över de amerikanska, och välja en något mindre sort bland hybridblåbären. Det är dessutom oftast bäst att köpa två sorter, för dels finns det sorter som måste korspollineras, men så har vi även de självfertila sorterna som ex. 'Putte' som ger rikligare med bär om de korspollineras. Det lättaste är väl att du kommer ut och tittar på blåbären och frågar lite mer på plats! Hoppsan, nu kom vi alldeles ifrån ämnet dyra sommarblommor
Jag köpte blommor på Allväxtcenter förra sommaren, billiga och jättefina!
Jag lovar, Elisabeth, att jag ska komma ut och köpa lite i år också men jag hade inte möjlighet att handla blommor med bil när jag köpte sist... Misstänker dessutom att jag gjorde något dumt när jag köpte jättebilliga blommor på Buketten vid Mobilia, knopparna ser vissna ut... Ibland bedrar snålheten visheten!
/ Anna
Ni som bor i södra landet  ska absolut åka till Åbergs trädgård utanför Ystad. De är helt makalösa. De driver upp alla planter själv och är stenhårda med avhärdningen, så endast de bästa säljs. Massor av växter mellan 10 kr och 50 kr, men även dyrare förstås. Köper alla mina planter där och inga har dött hittills. Massor av kryddväxter me  . Sist jag var dit köpte jag bl a ett Ricinträd, 50 cm högt med många blad för 40 kr. Åk dit, det är definitivt värt ett besök
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|