Full version: Fort och Fel
Sollan
Bekämpar just nu såpnejlikan i rabatterna som sprider sig som en löpeld. Hittade en ny rugge som jag inte kunde påminna mig att jag sett tidigare. Rafs, rafs!! Så, när jag stod med resterna i handen, slog det mig att det ju var floxen jag planterade i fjol.... sad.gif Eländes elände....
Jag ruttnar på mig själv!
Men är man hedersordförande i FOF så är man....
/sollan
*Felix matte*
Titeln förpliktigar laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Sollan @ 27-05-2004, 09:28)
Så, när jag stod med resterna i handen, slog det mig att det ju var floxen jag planterade i fjol....

Men rötterna är väl Ok på floxen?
Plantera om den på ett bra ställe.
Betty
rolleyes.gif
Ullet
Förmodligen Fort o Fel.. biggrin.gif

jag gjorde nåt liknande igår, men med skillnaden att jag vet inte om det var nåt jag planterade i fjol eller om det var nåt ogräs? Kommer ju bara ihåg två saker jag satte i den rabatten.. blink.gif Plantan hade så himla många fina rötter så jag tror att denna arma kvinna ryckte bort nåt fint...Nåja, sånt med dilliknande blad ska jag inte ha.. *låtsas inbilla mig*
azofia
Det är så skönt att få bekräftat att man inte är ensam medlem i den föreningen.... biggrin.gif
Förra året rensade jag bort alla mina ett-åriga riddarsporrar (Earl Grey) jag frösått. Det jag tänkte under tiden: "Vilket lustigt ogräs som växer på en snörrät rad....." Helt sant! Jag hade dessutom märkt ut raden med pinnar.... biggrin.gif tongue.gif
Ullet
biggrin.gif laugh.gif wacko.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Underligt ogräs det där! Växa så rakt o snyggt, man kan ju förledas till stygga tankar o tro att det är nåt fint. wink.gif
Ja, jag har den stora äran att gräva upp en genomogräsad rabatt men den vet jag tack o lov vad den innehåller! ve o fasa för den nya jag grävde i fjol, där har jag ingen aning annat än två som jag inte tagit bort lappen på. I år har jag lovat mig själv att skriva ned placeringar, färg etc i en särskild bok. Jag kommer inte ens ihåg vilka sorts tulpaner jag satt annat än en sort på fem st! Satte ca 20 lökar!! Jaha, o vilken färg är dom då? rolleyes.gif blink.gif wacko.gif wink.gif wub.gif wub.gif
Ewa L
En digitalkamera är ovärderlig i detta sammanhang!!

Planterade 2 st gräs i höstas (tillsammans med nästan 100 andra växter). Eftersom de kom så mycket senare än de flesta andra växterna nu i vår vågade jag knappt rensa alls, men så kom jag på: Jag tog ju en bild i höstas!! Då kunde jag orientera mig bättre och jag visste åtminstone i vilken region jag skulle vara försiktig. Nu har de kommit upp typ 3 cm!

Säkert har jag rensat bort ett och annat för övrigt där, men förhoppningsvis något billigare... tongue.gif
Sollan
Jag tycks inte vara ensam i föreningen Fort Och Fel. Skönt att höra smile.gif Jag bad floxen om ursäkt (högt...) och hoppas han förlåter mig.
/sollan
Mi70
Jag råkade ut för något förra våren. Hösten innan, min första höst i radhusträdgården, hade jag köpt lila och vita alliumbollar. De lila placerade jag så att de skulle blomma under min fortfarande ganska lilla smultronschersmin. På våren kom alliumstängarna fram med kraftigt randiga blad. Jag blev lite konfunderad, då bladen på den lilla bilden var jämt gröna, och de vita allium hade just sådana gröna blad. Då blommorna slog ut, de lila långt före de vita, var de inte lila allium, utan röda tulpaner med kraftigt randiga blad! wacko.gif wacko.gif blink.gif wink.gif unsure.gif

Jag började tro att jag varit kraftigt förvirrad då jag planterade allt på hösten, men hittade sedan lappen från de lila allium jag trott att jag köpt, och det måste helt enkelt ha handlat om felpaketerade lökar!!! Dessa tulpaner fick förra hösten flytta till mellan vinbärsbuskarna, och blommade så fint där i våras, och verkar dessutom föröka sig på egen hand, då det i år var långt fler blommor än de lökar jag från början planterade!

Men snopen, det vart jag! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon