landfors
27-05-2004, 09:45
Nu är mitt drömhus på plats och till brädden fyllt med frösådda perenner, ettåringar, druva, sallat och tomatplantor mm. Kvar inne står dock mina gurkplantor som nu börjar bli väl stora för köksfönstret och försöker klättra upp via orchidéer och persiennsnören. Hur känsliga är de egnentilgen för kalla nätter? Vågar jag sätta ut dem nu? Jag bor några mil norr om Karlstad i zon 3 och har en frostvakt i växthuset som har väggar/tak av 8mm kanalplast. Gurkorna är av sorterna Athene och Suyo Long
Sedan nästa fundering runt gurkorna. Enligt min växthusbok kan de beskäras på alla möjliga konstiga vis som jag inte riktigt förstår mig på. Har någon något enkelt och väl beprövat tips?
Villrådig hoppas på hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
27-05-2004, 10:30
Om du har frostvakt borde det gå att sätta ut plantorna, Athene ska enligt Runåbergs klara något lägre temperaturer än andra växthusgurkor + Suyo Long ska ju gå bra på friland så de hör nog inte till de känsligaste sorterna. Har du möjlighet att hålla runt +10-12 grader på natten som lägst så lär de må bättre där än inomhus. Linda gärna in plantorna med fiberduk i början så de inte bränns sönder det lär ju vara starkare ljus i växthuset än vad du har inomhus.
De få gånger jag haft gurkplantor har jag låtit dem växa ganska fritt och bundit upp de rankor jag fått och när de nått taket har jag kortat in rankorna något.
MRLINDELL
27-05-2004, 10:32
Jag har en gurkplanta, en slanggurka som jag redan satt ut. Man kan räkna med att det är typ 3 grader varmare i växthuset nattetid än utanför. Det är det hos mej i alla fall som har mitt mot en södervägg. De gånger man varnat för nattfrost de senaste två veckorna har det varit som kallast -0.5 eller legat på 1-2 plusgrader. Inga växter dukar under för dessa temperaturer då växthuset bidrar med någon/några plusgrader.
Angående klippning mm så gör jag inget med mina plantor. Jag var hos en som toppat sin tomatplanta långt innan det var nödvändigt, om det överhuvud taget var det. Mina busk har nu 2 grenar upp och alla blommor kommer på den senare. Kniper man av dessa får mn inga tomater för att ta ett exempel ... kniper man första bästa oc kallar det tjyv blir det inte bra.
landfors
28-05-2004, 13:00
Hej och tack för era svar.
Jag har dragit upp gurkplantorna på egen hand och då blir det ju alltid förmånga, även om man snålar med fröerna. Så jag gjorde en fegis och planeterade ut några av gurkorna i växthuset och behöll några i köksfönstret. Gurkorna såg lite hängiga ut i går men de ser ut att hämta sig.
Att inte beskära alls låter tilltalande...
Vet någon om det finns någon bra hemsida, liknande tomatklubbens, för gurkodling?
Låter som en bra strategi att plantera ut hälften. Kul att du valt Suyo Long och Athene, det är mina favoriter just nu efter ett antal års provande.
Jag brukar leda upp huvudrankan till taket och sedan låta den växa neråt. Efter den börjar växa neråt så avtar visserligen knoppsättningen en del, vet inte om det beror på att den växer neråt eller bara för att det är senare på sommaren. Hörde att man kan släppa upp en ny huvudranka när den gamla börjar nå taket för att sedan kapa den gamla när den nya börjar ge gurkor. Nåt att försöka sig på i år kanske. Gäller att det inte blir nåt större avbrott i fruktsättningen bara.
Annars brukar jag kapa sidoskotten över 1-3 gurkor beroende på hur mycket plats det finns i växthuset. Olika sorter sätter olika kraftiga sidoskott också så man får anpassa sig och inte vara för principfast.
Hej!
Jag beskär sidoskotten över 2:a eller 3:e bladet beroende på hur många frukter det finns på skottet. Jag skär efter hand bort de stora bladen som växer på huvudstammen. Jag börjar nerifrån och tar bort dem när sidoskottens blad som växer ut ur bladets veck fått storleken av en hand. Då tar jag alltså bort bladet intill huvudstammen. LIte rörigt bara...
CITAT (Anna! @ 01-06-2004, 13:20)
Jag beskär sidoskotten över 2:a eller 3:e bladet
Måste bara få en förklaring (är lite trög

)
Menar du att du klipper av alla sidoskott efter en viss bit?
eller klippa av vissa sidoskott helt?
MVH/Elin (nybörjare på detta med gurka)
Jag klipper av skotten så det blir två eller tre blad kvar på varje skott. Toppskotten däremot (skotten i plantans topp när plantan är toppad) får växa ut och bli ca 60 cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.