Ullet
Hur avhärdar ni perennerna o sommarblommorna från växthuset goa värme? jag måste börja o vet inte riktigt hur. har ingen egentlig skugga men funderar på att ställa dom på bron, på ett bord o hänga upp en matta el liknande för så de får vindskydd o skugga. Låter det som en godtagbar ide? huh.gif Eller ska jag skyffla in dom i hallonsnåret men det är enda pytteskuggan jag har ännu, annars ligger skugga mot gatan o där springer folk som om det vore deras gård. tips är jag hemskt tacksam för.
kerstin z5-6
Ställ ut dom bara Ullet!! smile.gif Börja med att ha dörren öppen till v huset hela dygnet -nåt dygn -sen ställer du bara ut dom ett par dar o sen planterar du !!
De äre ganska härdade av juset nu -efter v huset , det är tempen o vinden de behöver tränas på smile.gif
I helgen går stora planteringsracet av perenner igång !
Ullet
Ditt planteringsrace alltså? biggrin.gif Mitt får vänta en stund till, hinner inte avhärda dom tills dess men nu vill jag ha mer blommor! Mera! mera! *ser hagalen ut!*Kan inte ha dörren öppen dygnet runt då jag har sånt som vill ha varmt o gott, kanske ställa ut dom där det är lä då så dom får lugn o ro? Sen plantera på vinst o förlust? biggrin.gif smile.gif
kerstin z5-6
bär ut perennerna då o ha klenisarna kvar smile.gif
Betty
Tidigare år har jag burit ut plantorna på morronen, ställt dem på bord mm med parasoll som skuggning och sen har jag kånkat in med dem till kvällen, pust...!
Sedan ett par år ids jag inte hålla på så och mina axlar protesterar för mycket så jag bär bara ut dem och ställer dem i parasollskugga, kartongskugga, "lakanövervädringsställskugga" och vad jag nu kan komma på för sorts olika skuggor och sen får de lov att klara sig - och det gör de! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon