beckis
VAd gör man med en balkong på 1x1,5m som ligger rakt mot norr och är helt oskyddad?!! Räcket är av gallertyp så den lilla sol som kommer på balkongen når även ner på golvet, men vi snackar om max en halvmeter in på balkongen kanske en timma om dagen mitt i sommaren. HEla den sidan av balkongen som är mot huset är balkongdörrar, eftersom det är dubbeldörrar ut på balkongen.

Alltså, jag har minimalt med plats, minimalt med sol men ganska gott om fukt, regn och blåst. Några idéer på vad som kan funka? Tacksam för alla råd, stora som små!!
Cilla
Hej beckis!

Kolla i handeln över skuggväxter och välj i första hand de som är lägre (klarar blåst). Just nu kommer jag bara på perenner och det kanske du inte är så intresserad av.

det är skillnad på norr och norr också. Norrlägen kan vara ljusa om det är fritt utanför, och de kan vara mörka om det står hus eller träd i närheten. Min krasse och kaprifol på norrsidan vänder sig åt norr, för där finns det ljus, och inte åt söder trots glimtsol som kommer därfrån, för där växer träd och står ett hus och förmörkar (inte skuggar, men gör det mörkare).
ylet
Jag har med framgång odlat ljuvlig blomstertobak på likande balkongläge (zon 1). Dra upp plantor inomhus från frö eller köp färdiga småplantor i en plantshop, se bara till att få en riktigt doftande sort. Plantera sedan i låda eller kruka närmst gallret så det kommer lite sol på dem (de blir 1,5 m höga) så får du grönt och blommor och väldoft av en och samma växt.
De säckar ihop av blåst och regn, men reser sig oftast igen. Sedan sätter du dig på balkongen en ljum kväll i sommar och njuuuuuter!
/Ylet
Nutten
Murgröna, mer specifikt Hedera helix 'Hibernica' kan du ha. Vet dock inte vilken zon du bor i, skulle underlätta växtförslagen!
beckis
TAck för hjälpen! Jag bor i Borås, vet inte vilken zon det kan vara - men det kankse någon annan vet? Jag kan tänka mig att ha perenner om jag bara kan få dem att övervintra... Så jag tar gärna emot fler tips om ni har!

beckis
ylet
Jag måste bara hålla med Cilla om att kaprifol skulle funka utmärkt. Jag hade även två olika sådana på en balkong och de snirklade in sig fint i "gallret" på balkongen och blommade snällt och doftade fint. Är du mer intresserad av vintergrönt än doft så kanske du ska satsa på murgröna (eller varför inte både och...). Som Nutten skriver så är Hibernica perfekt. Jag har en vid en trappa helt utsatt för blåst och regn och princip aldrig sol och den är jättefin! Glöm bara inte att använda stora krukor till perenna växter (som murgröna och kaprifol) då klarar de vintern invirade i lite gamla trasmattor. Vid min mörka, blåsiga, eländiga trappa har jag också Funkia och Daglilja, det finns säkert sorter av dessa som skulle klara av att bo på din balkong också! Borås ligger förresten i Zon 4.
Lycka till med ditt balkongprojekt,
Ylet
Cilla
Persilja, kryddtagetes, basilika klarar skugga. Oregano/kungsmynta brukar bli stor var som helst, och den blommar fint och högt också. Basilikan får man hålla lite skyddad för vind. Myntor fixar norrlägen också.

Rönnar och oxlar tål vind bra om du vill satsa på träd...

Hostor som flera skriver blommar ju även i skuggan, men det gäller att välja rätt i handeln för vissa vill ha sol. Klockranka klarar säkert norrläge också - ettårig slingerväxt som blir ca 3 meter lång med fina stora klockblommor.

Fler skuggväxter är
liljekonvaljer
krollilja
väldoftande myskmadran
gula långblommande nunnörten
ormbär (Paris quadrifólia)
téveronika (Verónica chamaédrys)
ekorrbär (Maiánthemum bifólium)
orkidén skogsknipprot (Epipáctis helleboríne)
johannesnycklar (Orchis militáris)
tvåblad (Listéra ováta)
brudsporre (Gymnadénia conópsea) och
Jungfru Marie nycklar (Dactylorhíza incarnáta).
Nutten
Penningblad och flocknäva går också väldigt bra i skugga (åtminstone på min balkong)
Margaretha
Prova med någon fuchsia också. Det är en ruskvädersblomma brukar man säga. Skugga trivs de med och en del vind tål de också. Inte storm precis men ändå......
Och de är så enormt vackra.......
beckis
TAck för alla förslag!! Nu ska jag ge mig av till handelsträdgården och se vad jag kan hitta där... Jag måste tyvär erkänna att jag inte känner till hälften av de växterna ni har tipsat mig om, men jag kan säkert få hjälp i affären. Jag tycker kaprifol låter väldigt trevligt, för jag är hemskt förtjust i kaprifoler, men har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle kunna ha en på min balkong... Hur stor kruka behöver man ha för att den ska klara vintern? Som sagt har jag lite ont om plats...

Tack igen!
Beckis
ylet
Mina krukor till "balkongkaprifolerna" är bara ca 40 cm i diameter (med trasmatta om på vintern). Men eftersom jag bor i zon 1 och du i zon 4 bör du kanske öka på storleken på krukan något. Sedan kan du vinterskydda den ytterligare genom att stoppa hela krukan i en låda fyllt med frigolit och så en plastsäck om så att inte vätan tränger in. Så går det nog alldeles fint. Sätter du igång nu får du säkert lite blommer att glädja dig åt redan denna säsongen!
Lycka till,
Ylet

PS! Som underplantering i jorden runt om kaprifolen, kan du ju sätta någon ettåring med grunda rötter - så tar du ju tillvara ditt lilla balkongutrymme på bästa sätt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon